dominoes-1616308_1920

Principalele forțe care mă influențează în procesul de construire a avantajului competitiv, sunt cele ale concurenței, clienților și furnizorilor. În afară de aceștia însă, mai sunt influențat de către forțe externe care îmi pot da planurile peste cap. Ne referim aici la cadrul legislativ, la obiceiurile consumatorilor și la alte bariere de intrare

Cadrul legislativ este considerat un factor exterior afacerii noastre și chiar așa și este. Insă asta nu inseamnă că el nu definește într-o anumită masură ce putem și ce nu putem face. În funcție de țară în care investim, va trebui ca la un moment dat să verificăm stabilitatea legilor care ne interesează și în primul rând dacă există legi care reglementează ceea ce vrem facem. Afacerile inovative vor avea mereu de furcă cu legile pentru că de obicei, legile se scriu pentru afaceri consacrate. Dacă nimic nu reglementează afacerea noastră, acest lucru poate să fie și bun și rău în același timp. Bun, pentru că nu avem restricții și rău pentru că aceste restricții pot apară oricând. Oricum, este bine facem această cercetare, chiar și ad-hoc, pentru a nu ne trezi la un moment dat în poziția de a fi blocați sau de a fi obligați să schimbăm radical modelul de business. Un alt element important este legat de obiceiurile consumatorilor. Un produs care se vinde foarte bine într-o provincie sau într-o țară, poate avea probleme în altă regiune. Și asta fie pentru că produsul nu este în pas cu nevoile consumatorilor, fie pentru că aceste nevoi nici nu sunt percepute că ar există. Un sexy club la poartă unei mănăstiri, sau o casă de modă într-o țară arabă, pot fi idei proaste, chiar dacă teoretic nevoia există în percepția noastră. Deși o afacere depinde foarte mult de sentimentul și intuiția întreprinzatorului, asta nu înseamnă că acesta este izolat în gândirea lui. Va trebui să fie foarte deschis la ceea ce se întamplă în jur, să măsoare și să evalueze continuu comportamentul pieței în care vrea investească. Continuăm analiză forțelor care influențează felul în care aleg să creez și să vând, cu existența barierelor de intrare. Chiar dacă uneori ele par inexistente, adevărul este că cu cât acestea sunt mai înalte, cu atât afacerea ce reușeste le depașească este mai greu de copiat și va avea mai mult succes. Ele țin de elementele care definesc avantajul competitiv. De resursele din spatele acestuia. O afacere pe care o poate face oricine, indiferent de educație și de experientă, va avea o mare provocare să aibă succes pe termen lung. O afacere care necesită o investiție masivă în capitalul social reglementat sau în active, clădiri, mașini, sau echipamente sofisticate, o afacere care acumulează mult knowledge, acestea vor fi greu de replicat iar barierele de intrare sunt considerate a fi foarte înalte. De multe ori, acești factori externi sunt neglijați, majoritatea întreprinzatorilor analizându-i numai pe cei interni. Se dovedește însa că uneori, această analiză ajută și nu e bine să fie ignorată.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *