time-3782309_1920

Se spune orice întreprinzator trebuie fie ambidextru. Folosește un braț pentru a stabili care este strategia pe termen lung și pe celălalt pentru operațiunile curente. Sunt aspecte diferite ale aceleiași afaceri. Cum stabilim obiectivele pe termen lung și cum influențeaza acestea operațiunile de zi cu zi?

În principiu, orice afacere are nevoie de pasiunea întreprinzătorului. Pasiunea este uneori înlocuită de ambiție sau de excelență operațională. Insă aceste atribute nu sunt de ajuns atunci când vine vorba despre viitor. Pentru că orice afacere are un viitor, așa cum ea are un trecut și un prezent. Dacă trecutul nu este important decât prin prisma învațarii unor lecții, viitorul este aproape la fel de important și prezentul. Conducerea unei afaceri presupune din când în când luarea unor decizii. Aceste decizii luate în privința operațiunilor zilnice le numim decizii operaționale. Ele sunt influențate fără doar și poate de contextul pieței. Dacă însă, ceea ce se întamplă zilnic în piață este singurul motor al deciziilor operaționale, afacerea riscă nu aibă viitor. Ori noi nu ne dorim asta. Este la fel ca în cazul marilor artiști: trăiesc fericirea și extazul la extrem apoi când rămân singuri cad în depresie și încearcă  înlocuiască senzațiile de extaz cu diverse substanțe. De aceea, credem înainte de a deveni celebrii, va trebui devenim „actori” semnificativi pe termen mediu și lung. Credem este nevoie de substanță, înainte de a trăi la extreme. Pentru asta spunem este nevoie stabilim felul în care dorim arate afacerea noastră peste câțiva ani. Unii stabilesc acest interval temporal mai aproape de prezent, la doi – trei ani. Alții se uită la cum vor arăta peste cinci ani, un exercițiu excelent fiind cel în care încerci ai o viziune pentru următorii zece ani. spunem că în exemplul nostru vrem stabilim un obiectiv pentru următorii trei ani. La ce ne ajută asta? În funcție de volumul vânzărilor pe care ni-l imaginăm, știm măsuram eforturile pe care le facem în fiecare zi. După o anumită perioadă de teste zilnice, săptămânale sau lunare, putem stabili că am fost prea ambițiosi sau prea puțin ambițioși și putem modifică ținta. Deci pe de o parte, obiectivele ne ajută luăm decizii operaționale. Chiar dacă piață căreia ne adresăm fluctuează datorită unor cauze obiective, țintele pe termen lung ne ajută facem sacrificii conștiente. Și asta pentru că orice afacere se conduce în funcție de sentimentele întreprinzătorului. Credință într-o anumită evoluție a pieței, atâta timp cât ne păstrăm flexibilitatea și puterea de reacție rapidă, nu pot da greș, ele fiind atributele oricărui întreprinzator de succes. Cei care sunt pescari știu din experientă există dăți în care nu prind absolut nimic la fel ca noi ceilalți. Însă pescarii experimentați prind 100 kg de pește pe an, în timp ce noi prindem numai 3kg. Revenim cu concluzia: orice afacere are nevoie de obiective atât pe termen scurt cât și pe termen lung. Un investitor care se uită la afacerea noastră, fie el finanțator, fie numai creditor, are nevoie de viziunea noastră pe termen mediu și lung. Pentru că el, la fel cum ar trebui o facem și noi, investește în viitorul afacerii mai mult decât în prezentul ei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *