question-mark-3470783_1920

Avantajul față de competiție se bazează pe structura afacerii. Structura este compusă din activități, funcțiuni și resurse, capabilităti. Ce sunt activitațile? Ce ar trebui să fac fiu mai bun decât alții?

Orice afacere face ce știe întreprinzatorul mai bine, sau uneori ceea ce întreprinzatorul crede că este oportun facă în acel moment. Este o realitate pe care teoria nu o poate schimbă. Ce poate teoria însă facă, este să ne țină pe drumul drept. Să ne structureze gândirea strategică în așa fel încât toți caii tragă căruța în aceeași direcție. În direcția stabilită de către obiectivul strategic. Și pentru aceasta, unul din lucrurile importante îl reprezintă alegerea activităților pe care le vom întreprinde. Există o bună practică în ceea ce privește departamentele obligatorii ale unei firme. Dar dincolo de bună practică, ne gândim la ce ar putea facă companiile inovative pentru interesele lor fie satisfăcute. Dacă o companie are ca și tintă promovarea energiei regenerabile, probabil că ar trebui aibă un departament sau un comitet de ‚ecologie”. Dacă o afacere din domeniul financiar are focus transparența și corectitudinea în relația cu clienții, ar trebui aibă un departament sau un comitet de „transparență”. Desigur, o companie comercială ar trebui aibă o divizie de vânzări, dar poate că mai potrivit ar fi aibă un departament de outsourcing, care să monitorizeze activitatea unei forțe de vânzări externalizate. Activitațile unei firme pot fi virtuale sau digitale la fel de bine cum pot fi reale. Există companii care au ajuns foarte mari, a căror schemă organizatorică este extrem de simplă dar care lucrează aproape integral cu externalizări. Iar companiile externalizate au la rândul lor activitați complexe în zona de interes. Structura activitaților variază deci în funcție de complexitatea afacerii dar și în funcție de gradul de inovare al business-ului. În extremă, o companie se poate ocupă numai de management, în condițiile în care absolut totul, atât operațiunile cât și partea comercială sau dezvoltarea de software sunt externalizate. La celălalt capăt al lanțului sunt afacerile care domiciliază toate diviziile sub un singur acoperiș. Totul depinde de riscurile pe care întreprinzatorii sunt dispuși să și le asume și de gradul de control pe care întreprinzătorii se gândescîl vor avea asupra afacerii proprii. Din nou, revenind la inovație: dacă întreprinzătorul găsește căi de a înlocui controlul asupra operațiunilor cu motivarea directă a diviziilor externalizate, dacă reușește realizeze că cei specializați conduc mai bine decât el divizii specializate și dacă este gata  împartă valoarea cu aceștia, atunci succesul este aproape garantat. Un avantaj suplimentar este timpul diviziilor specializate poate fi umplut cu alte contracte pe termen scurt în așa fel încât producă un venit suplimentar. Oamenii devin mai motivați, având de a face cu o paletă mai largă de produse și servicii decât cele proprii. Calitatea echipelor definește succesul acestora. Totul depinde de alegerea pe care o face întreprinzatorul. Acestea au fost activitățile. Despre funcțiuni și resurse, vorbim în conversații separate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *