implement-2372179_1920

Planul de afaceri reprezintă un șablon pe care majoritatea cred îl găsesc pe net, atunci când le este cerut de către bancă. Insă el reprezintă orice plan pe care întreprinzatorul îl pune pe hărtie, așa cum crede el că explică cel mai bine ceea ce face astăzi și ceea ce va face mâine. Când avem nevoie de un plan de afaceri?

În general, când cineva ni-l cere. Fie la început, atunci când vrem ne recrutăm echipa, sau să atragem investitori, fie pe parcurs, dacă avem nevoie de finanțare ulterioară, sau atunci când vrem dezvoltăm o divizie sau un produs care are nevoie din nou de finanțatori. Noi spunem că planul de afaceri, așa cum este el de schimbător și așa cum pare mereu o țintă mișcatoare, trebuie pus pe hârtie și ajustat din când în când, pentru a fi un document, un manifest comun, o aliniere a intereselor tuturor partenerilor dintr-o afacere. Chiar atunci când avem de-a face cu un singur întreprinzător, planul – așa cum este el, de afaceri, strategic sau de acțiune – trebuie pus pe hârtie măcar și structură, în măsura în care această se schimbă mai greu decât detaliile. Ce ar trebui conțină un plan de afaceri? În primul rând, ar trebui aibă un început și un sfarșit. Prima pagină trebuie să fie un sumar executiv care să cuprindă toată esența documentului, fără detalii. Începutul apoi, trebuie să cuprindă contextul pieței căreia mă adresez și felul în care ideea mea a luat naștere. Apoi descriu resursele pe care le aloc acelei idei, atât din punct de vedere al oamenilor cât și din punct de vedere al activelor pe care le implic – tehnologie, software. Urmează mijlocul planului, în care trebuie să descriu căt mai amănuntit modelul de afaceri pe care îl voi folosi pentru a transformă resursele de la început în produsul sau serviciul ce va satisface nevoia, descris pe tot parcursul planului dar mai ales la sfârșit. Nu strică să descriem piață, să analizăm furnizorii, clienții, concurența, complementele existente și suplemente din piața, cadrul legislativ și obiceiurile de consum dacă credem că acestea sunt relevante în cazul nostru. După ce am scris planul, îl revizuim de câteva ori și mai schimbăm sau mai adăugăm amănunte. Apoi, în baza lui, întocmim un tabel cu presupunerile noastre în privința evoluției vânzarilor. Dacă suntem chiar la început, începem cu vânzări firave pentru mai apoi devină mai consistente. Facem acest lucru cât mai exact pentru primele 12 luni. Dacă vrem și putem să modelăm afacerea pe mai departe, putem o facem atâta timp cât avem nevoie. Mai departe este treaba finanțiștilor pe baza presupunerilor sau a unei situații deja existente închege o simulare financiară completă. În cazul în care nu va permiteți un finanțist, puteți apela la Digital CFO sau altă soluție cu ajutorul căreia va rezolvați problema. Cât de lung trebuie să fie planul? Atât cât îl poate concepe mintea noastră, fără umpluturi nenecesare. Nimeni nu citește povești. Utilizatorii, oricare ar fi ei, vor să afle esență. Așa cum consistența și puterea de a trasa și păstra un fir roșu al gândirii noastre sunt deosebit de importante, flexibilitatea de a ajusta planul atunci când credem de cuviință este o altă mare calitate. Obișnuim să spunem că un plan este valabil o perioadă scurtă de timp, pe când firul roșu este ceea ce se schimbă mult mai greu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *