tic-tac-toe-1777859_1920

Oricare ar fi industria în care activează, o afacere are nevoie să acopere o nevoie sau set de nevoi care se adresează unei piețe anume. Este puțin probabil piața fie nedefinită și să se cristalizeze pe masură ce produsele sau serviciile se vând. Această fiind situația, este nevoie de o strategie cât mai clară în această privintă, chiar de la început.

Atunci când concepem o afacere, indiferent de industria în care activează, o concepem în jurul unor produse sau servicii pe care încercăm să le vindem. Acoperim deci o nevoie sau un set de nevoi. Este puțin probabil să concepem o propunere către piață care să se adreseze tuturor clienților potențiali și care acopere o nevoie pe care întreprinzătorul o intuiește, fără această fie prezență în momentul respectiv în piață. Chiar dacă credem asta, există cu siguranță un segment de clienți mai înclinați să cumpere produsul sau serviciul nostru. Ne referim în primul rând la segmentarea clienților în funcție de vârstă, sex, sau clasă socială. Dacă o astfel de segmentare nu își are rostul, cu sigurantă are sens o segmentare geografică. O localitate, o regiune sau chiar un anume cartier, pot restrânge aria căreia adresez. În cazul în care produsele sunt digitale și pot fi accesate de oriunde, acoperirea geografică devine mai puțin relevantă și devine mai important felul în care o anumită categorie de clienți potențiali aleg să aibă un anume comportament de consum. Oricum ar fi, întreprinzătorul trebuie să se gândească și să hotarască limitele ariei de acoperire. Și asta este important, deoarece în funcție de aria de acoperire ne definim resursele de care avem nevoie pentru a deservi acel segment de clientelă. Vorbim aici de resurse operaționale, forța de vânzări, de marketing și publicitate, în general de tot ceea ce ne trebuie pentru a deveni un jucător relevant în piața în care activăm. Pentru că obiectivul nostru final ar trebui fie următorul: să fim relevanți pentru piața noastră. În concluzie: depinde numai de noi cât de ingustă sau de largă este piață pe care o deservim. Trebuie doar fim atenți la capacitățile noastre. Să nu le supraevaluăm dar nici le subevaluăm. Aceste erori de dimensionare se traduc fie în risipă de resurse, fie în lipsa acestora. Oricum am face, niciuna dintre aceste situații nu este optimă pentru afacerea noastră. Așadar, să începem cu un plan cât mai bine pus la punct. Îl vom schimbă la nevoie, dar măcar vom avea o idee în legatură cu locul în care ne indreptăm.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *