plan-2372176_1920

Planul de afaceri reprezintă un șablon pe care majoritatea cred îl găsesc pe net atunci când le este cerut de către banca. Însă el reprezintă orice plan pe care întreprinzătorul în pune pe hârtie, așa cu crede el explică cel mai bine ceea ce face astăzi și ceea ce va face mâine. Când avem nevoie de un plan de afaceri? În general când cineva ni-l cere. Fie la început, atunci când vrem ne recrutăm echipa, sau atragem investitori, fie parcurs dacă avem nevoie de finanțare ulterioară sau atunci când vrem dezvoltăm o divizie sau un produs care are nevie din nou de finanțatori. Noi spunem planul de afaceri, așa cum este el de schimbător și așa cum pare mereu o țintă mișcătoare, trebuie pus pe hârtie și ajustat din când în când, pentru a fi un document, un manifest comun, o aliniere a intereselor tuturor partenerilor dintr-o afacere. Chiar atunci când avem de a face cu un singur întreprinzător, planul – așa cu este el, de afaceri, strategic sau de acțiune – trebuie pus pe hârtie măcar și structura, în măsură în care această se schimbă mai greu decât detaliile. Ce ar trebui conțînă un plan de afaceri? În primul rând ar trebui aibă un început și un sfârșit. Prima pagină trebuie fie un sumar executiv care cuprindă toată esență documentului, fără detalii. Începutul apoi trebuie cuprindă contextul pieței căreia adresez și felul în care ideea mea a luat naștere. Apoi descriu resursele pe care le aloc acelei idei, atât din punct de vedere al oamenilor cât și din punct de vedere al activelor pe care le implic – tehnologie, software. Urmează mijlocul planului în care trebuie descriu cât mai amănunțit modelul de afaceri pe care îl voi folosi pentru a transformă resursele de la început în produsul sau serviciul ce va satisface nevoia descris pe tot parcursul planului dar mai ales la sfârșit. Nu strică descriem piață, analizăm furnizorii, clienții, concurență, complemente existente și suplemente din piață, cadrul legislativ și obiceiurile de consum dacă credem acestea sunt relevante în cazul nostru. După ce am scris planul îl revizuim de câteva ori și mai schimbăm sau mai adăugăm amănunte. Apoi în baza lui, întocmim un tabel cu presupunerile noastre în privința evoluției vânzărilor. Dacă suntem chiar la început, începem cu vânzări firave pentru mai apoi devină mai consistente. Facem acest lucru cât mai exact pentru primele 12 luni. Dacă vrem și putem modelăm afacerea pe mai departe, putem o facem atâta timp cât avem nevoie. Mai departe este treaba finanțiștilor pe baza presupunerilor sau a unei situații deja existente închege o simulare financiară completă. În cazul in care nu va permiteți un finantist, puteți apela la Digital CFO sau altă soluție cu ajutorul căreia va rezolvați problema. Cât de lung trebuie fie planul? Atât cât îl poate concepe mintea noastră fără umpluturi nenecesare. Nimeni nu citește povești. Utilizatorii, oricare ar fi ei, vor afle esență. Așa cum consistentă și puterea de a trasă și păstra un fir roșu al gandiriii noastre sunt deosebit de importante, flexibilitatea de a ajusta planul atunci când credem de cuviință este o altă mare calitate. Obișnuim spunem un plan este valabil o perioada scurtă de timp pe când firul roșu este ceea ce se schimbă mult mai greu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *