ruler-3709212_1920

În literatură de specialitate există două tipuri de afaceri: for the profit și afaceri non profit. Este literatura de specialitate actuală? Mai există și alte scopuri? Sunt acestea singurele care fac sens?  Noi spunem nu. Desigur, nu putem contrazice împărțirea legată de profit. La urmă urmei, profitul poate fi mic sau mare. El poate fie superior sau inferior unei rate de referință care de obicei este dobânda bancară iar alteori este randamentul mediu al unor titluri de pe piață de capital. Orice rată a profitului situată deasupra acestei referințe este un rezultat pozitiv, la fel cum o rată situată sub referință, este una negativă. Revenim însă în actualitate și analizăm piața afacerilor inovative. Acestea au ceva specific: o dată finanțate adecvat și ajunse la maturitate – lucru care se poate întâmplă chiar și la 10 ani de la înființare – aceste afaceri pot deveni deodată foarte profitabile. Până atunci, se tranzacționează la evaluări foarte mari, în măsură în care modelul de afaceri conține elementele descrise mai sus. Companiile din domeniul inteligenței artificiale sunt un exemplu bun în această privința. Dacă modelele arată afacerile pot „învațaîntr-un număr de ani un volum mare de „lecțiiși dacă știm piață va evolua de la 5% la 50% penetrare în domeniul IA, atunci considerăm afacerea fiind extrem de valoroasă deși nu  semne ar face profit curând. Așadar scopul final al unei astfel de afaceri este dezvoltarea unui model de business care se potrivească viitorului, fiind scalabil și inovativ. Pe de altă parte, indiferent dacă afacerea produce sau nu profit, putem spune are ca și scop dezvoltarea pieții sau dezvoltarea unei zone a comunității. Putem surprindem valoare în această dezvoltare, atâta timp cât se dovedește modelul de business poate fi replicat în alte 100 de piețe similare. Așadar, mai putem spune scopul oricărei afaceri este producă profit? Mergând și mai departe, ne putem uita la combinația dintre un produs anume și o cauza socială. Putem oare estima cât valorează faptul un model de creditare implementat în India la nivelul a zece milioane de gospodării, a creat posibilitatea ca fiecare gospodărie cumpere câte o vacă? Este posibil ca la un nivel al profitului de 1 milion de dolari, fi creat valoare de 1 miliard de dolari. În principiu toți vrem ca afacerile noastre facă bani, însă o dată ce avem destui bani pentru a trăi bine și a călători până la adânci bătrâneți, de ce am avea nevoie de mai mult?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *