entrepreneur-2275739_1920

Afacerile se conduc în diverse feluri. Se spune că cel mai important aspect este piața. Este un criteriu suficient care să mă facă să îmi hotărasc strategia? Cât de importante sunt însa costurile? Când ne gândim la ele, ne gândim ca la niște elemente abstracte de care se ocupa contabilitatea. Este adevarat, contabilitatea le calculează. Însă natura lor are o imporțantă majoră asupra activițatii firmei. De ce? Pentru că indiferent cât de bune sunt produsele noastre sau indiferent cât de bine puse la punct sunt procesele de lucru, o activitate merită sa fie dezvoltată numai dacă îi cunoaștem profitabilitatea și dacă putem dovedi că evoluează pozitiv. Pentru a calcula profitabilitatea unei anumite activități avem nevoie de doua elemente: veniturile si costurile asociate Avem nevoie să asociem costurile cu veniturile, să determinăm costurile directe și indirecte sau pe cele fixe și variabile. Numai atunci putem cunoaște eficienta operațiunilor, decide dacă continuăm sau nu pe o anumită ruta. Să le luam pe rand: costurile directe sunt cele care au legatură directă cu produsul, cele care sunt înglobate direct în el și cauzate direct de acesta. Le determinam cât de cât ușor: cheltuielile ocazionate ori de câte ori vindem o unitate de produs și numai atunci. Urmează costurile indirecte. Acestea nu au o legatură directă cu produsele vândute, însa este evident că fără existența lor, produsele nu ar exista decât pe termen scurt. Sunt costurile ocazionate de existența firmei. De administrarea ei zilnică. Aceleași costuri pot fi împarțite în costuri variabile și costuri fixe. Costurile variabile sunt cele care variază o dată cu volumul afacerilor. Cele fixe au aceeași valoare indiferent de vânzările firmei. Cum facem să determinăm corect costurile? Cum determinăm corect profitabilitatea? Va trebui să facem un exercițiu de alocare și definire a costurilor. Rând pe rând, trebuie să le calificăm ca fiind directe și indirecte, să le alocăm pe activități și să stabilim dacă sunt fixe sau variabile. Apoi va fi ușor să le alocăm veniturile asociate și să vedem dacă activitățile respective sunt eficiente. Va exista mereu o polemică în jurul categoriilor de costuri însa ele sunt relativ ușor de categorisit. O alocare greșită ne poate face să credem că anumite activităti neprofitabile sunt de fapt profitabile. În acest caz putem lua decizii de business greșite. De aceea este bine să cerem părerea mai multor membri ai echipei și alocarea costurilor să se facă după discuții în comun. Încă o dată: costurile sunt extrem de importante. Indiferent cât de bine cunoaștem veniturile – sunt ușor de alocat fiecărei surse de venit – fără alocarea corectă a tuturor categoriilor de costuri nu vom ști ce este profitabil și ce nu. Și atunci cum vom lua decizii de business? Intuitiv?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *