blur-board-game-challenge-207924

Una dintre cele mai valoroase concepte de marketing este „poziționarea”. Ea a fost „inventată” de Jack Trout, unul dintre marii specialiști de marketing ai lumii. Astăzi, cuvântul poziționare se foloșeste legat de poziția produselor pe raft sau de poziția prețului tău între alte prețuri. Adevărul este însă că poziționarea e un concept extrem de valoros care pe mine m-a transformat în caștigător în multe circumstanțe în care l-am folosit. Trebuie spus încă de la început că este o mare diferență între a înțelege un concept, a vorbi despre el, a-l încorpora în planurile tale pe de o parte și a executa strategia întocmai pe de altă parte. Mulți vorbesc despre lucruri reale dar nu reușesc să le aplice in practică. Poziționarea este capacitatea unui produs sau serviciu de a ocupa mintea consumatorului pentru o anumită categorie. Se spune ca în mintea consumatorului există un număr maxim de șapte sertare pentru fiecare nevoie. Daca v-aș întreba despre o marcă de bere, mi-ați spune care este preferata voastră imediat. Daca v-aș întreba în continuare, ați reuși să mai numiți înca una sau doua fără efort. Apoi v-ar fi din ce în ce mai greu. La fel în cazul marcilor de mașina, al parfumurilor sau vinurilor. Același principiu se aplică în cazul oricarui tip de produs sau serviciu, caștigătorul fiecărei categorii fiind ales datorită atributelor care ni se potrivesc întocmai. În consecință, tot efortul nostru de a construi un avantaj competitiv ar trebui să ducă către primul sertăraș al consumatorilor. Se pare că atributul numit calitate este numai unul dintre elementele poziționării. Mai concurează conveniența, rapiditatea, simplitatea sau orice alt atribut care se potrivește segmentului nostru de piață ales. Așa se dovedește că un produs nu poate satisface pe toata lumea și că specializarea este de bun augur în orice circumstanță. Nu există produs bun sau rau. Există produs potrivit sau mai puțin potrivit categoriei de clienți aleasă. Intrebarea care se pune este urmatoarea: au fost produsele proiectate pentru o anumită categorie de clienți? Sau au ajuns în sertărașe fortuit? Poate că unele au ajuns din întâmplare în mintea consumatorilor dar majoritatea sunt proiectate să ajungă acolo. Vă imaginați cât este de important să nimeriți sertărașul? Vă imaginați că acesta este obiectivul oricarei afaceri inovative? Din acest motiv se spune că astfel se creeaza „valoare superioară”. Nimic nu poate fi mai important. Pentru afaceri și pentru indivizi. De aici si până la inducerea unui scop social în propoziția de valoare este numai un pas. Apoi lumea moderna va lucra împreună cu tine la desăvarșirea scopului final. Se spune că de fapt nu exista scop final, ci numai scopuri intermediare. Pentru început este bun și unul intermediar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *