analytics-3265840_1920

Pragul de rentabilitate este o noțiune clasică. Nu există dezbateri în legatură cu acesta. Băncile în special, ne-au obișnuit cu calculul acestui prag, fiind interesate exclusiv de profit. Ce înseamnă si cât este de important? Pragul de rentabilitate reprezintă un moment în timp al evoluției valorice a vânzărilor. El poate să apară de mai multe ori într-o anumită perioadă, atăta timp cât este posibil ca vânzările să crească și să scadă, acoperind costurile fixe sau nu. Pragul de rentabilitate reprezintă momentul în care diferența dintre veniturile din vânzări și costurile directe asociate acestor vânzări, acoperă costurile fixe ale firmei. Adică mai simplu, momentul în care firma înregistrează vânzări în așa fel încât face un profit de un leu. El este important în calculul capacității firmei de a genera profit, pentru ca putem calcula cât la suta din capacitatea de „producție” ar trebui utilizată pentru a începe să fim profitabili. Dacă nivelul este undeva la 50%, avem destul spațiu de manevră pentru a face profit. Dacă acest prag se înregistrează abia la 90% din capacitatea de „producție”, nu este mult spațiu disponibil. Ca întotdeauna, acest prag depinde atât de capacitatea de generare a vânzărilor cât și de preț și costul aferent acestora. Diferența dintre preț și cost, procentual o reprezintă marja. Putem calcula mai multe tipuri de prag de rentabilitate. Cel operațional nu ia în considerare diverse elemente cum ar fi amortizarea, dobânzile și taxele. Este o cifră importantă pentru că îmi arată cum ar evolua compania în lipsa amortizării care nu este o plată cash, în lipsa creditelor luate de la bancă – reprezentate de dobânzi – și a taxelor. Mai este un prag de rentabilitate care include finanțările și un prag de rentabilitate final, sintetic, folosit mai ales la raportari. Noțiunea de prag este importantă prin prisma modelului de business în ansamblu. Acesta trebuie să fie capabil să livreze produse la un preț acceptat de piață, care sa acopere costurile implicate și să lase în urmă o marjă acceptabilă de profit. Dacă a venit vorba de pragul de rentabilitate, am vorbit mai mult de profit. În cazul afacerile din inovație, profitul nu este însa un element obligatoriu. Ceea ce este importantă, este capacitatea firmei de a atrage mulți clienți. O dată ce ai atras mulți clienți, este de ajuns să le vinzi un produs foarte mic fiecăruia dintre ei și totul devine rentabil. Valoarea firmei deci stă atât în capacitatea de a genera cash, cât și în capacitatea de a aduna foarte mulți clienți.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *