figures-1010678_1920

Pentru firmele din domeniul inovației, specializarea pare a fi obligatorie. Dar cum există afaceri care par ne-specializate și au succes? Care este secretul din spatele specializării? O firmă aflată la început de drum trebuie își definească un segment de clientela căreia i se adresează cu precădere. Și asta datorită produselor sau serviciilor pe care le propune spre vânzare. Având în vedere marea majoritate a segmentelor de clientelă au nevoi ușor diferite, produsele noastre nu se pot adresa tuturor cu același succes. Așadar, suntem oarecum siliți ne specializăm pe un produs, o categorie de produse, un segment de clientela sau o zona geografică. Dacă în trecut vorbeam despre afaceri specializate și afaceri generaliste, astăzi știm într-un fel sau altul, toți trebuie ne specializăm rezistăm concurenței. A vinde de toate și pentru toți pare a fi numai la îndemână leaderilor de piață. Dar chiar și acestora le prinde bine un segment dedicat, indiferent cât este de îngust sau de larg segmentul respectiv. Spunem în principiu, fiecare afacere ar trebui aibă un produs cu ajutorul căruia iasă în evidență. Chiar dacă nu vorbim despre produsul cel mai profitabil sau chiar dacă nu vorbim de cel care asigura un volum mare de vânzări, acel produs „campion” va trebui ne dovedească capacitatea de inovație. În principiu, afacerea noastră va trebui aibă un ingredient magic care surprindă concurena ingredient magic care provină fie din competențele noastre, fie din resursele companiei. Produsul campion ar trebui dispună din abundență de acel ingredient magic. Și dacă capacitatea de a face asta nu vine din specializare, atunci de unde ar putea vină? Există desigur afaceri care par a fi generaliste însă absența specializării este suplinită de excelență operațională, de pasiunea întreprinzătorului sau de o moștenire de la generațiile trecute. A fi generalist nu este un model ci este mai degrabă o coincidență. Unele companii cresc atât de mari și se specializează în atâtea domenii încât putem spune ajung fie generaliste. Dar de fapt sunt mulți-specialiste. Astăzi, noțiunea de companie care acționează într-o singură țară începe dispară. Din ce în ce mai mult vorbim despre dispariția granițelor într-o lume a afacerilor universale. Un segment anume nu mai este astăzi insuficient de mare pentru nu mai avem afaceri orizontale ci afaceri verticale. Putem aborda același segment în două sau în zece țări. Și nevoile acestui segment sunt mai asemănătoare decât nevoile segmentelor diverse dintr-o singură țară de operare. Specializarea deci nu înseamnă nu vom mai avea de a face cu alte segmente, ci mai degrabă segmentul căruia ne adresa cu precădere va îngroșa rândurile clienților noștri. La urma urmei ce este de preferat considerând avem același număr de clienți? Câțiva din fiecare categorie? Sau mulți dintr-o singură categorie, însă deosebit de satisfăcuți? Lăsăm alegerea la latitudinea voastră.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *