business-idea-2988085_1920

Din ce în ce mai mult, auzim afacerile ar rebui se adreseze aceluiași segment de clienți, în mai multe țări. Avem exemple de afaceri care au avut succes în România și la fel de mult succes în afară țării. Ce ar trebui facem în această privința? Suntem români și asta ne ocupă tot timpul. Există o piedică psihologică ce ne împiedică fim noi înșine în afară țării, de parcă am trăi în două lumi diferite. Este primul lucru de care ar trebui ținem cont și indiferent de regulile de business care pot fi similare sau diferite, trebuie abordăm această problema cu curaj. Există o abordare concentrica și o abordare universală. În abordarea concentrica ne putem adresa țărilor din jurul nostru și apoi din ce în ce mai departe altor țări puțîn mai îndepărtate, având grijă obiceiurile de consum și regulile de business fie cât de cât similare. Din acest punct de vedere, această este o un mod sigur de a aborda piețele externe, dezavantajul fiind lipsa oportunităților din aceste piețe. Pe de altă parte, există abordarea în care mergem în țări foarte diferite de România, pentru acolo identificăm un potențial mare de business. Acest lucru se poate întâmplă fie în cazul unor țări mai puțîn dezvoltare unde oferta este inexistentă, fie în cazul unor țări foarte dezvoltate (e.g. UK sau USA) unde oferta este foarte diversă dar și consumul este extrem de evoluat. În aceste zone piață este mult mai structurată și mult mai puțîn interesată de naționalitatea oamenilor de afaceri. Oportunitățile de a atrage investitori sunt mult mai mari, la fel cum cele de a câștigă clienți și de a face eventual profit sunt la fel de mari. Trebuie ținem cont de costurile asociate, în special de costurile logistice, și cele legale. Politică imigraționistă poate fi o piedică, însă dacă vorbim de UE și USA, nu trebuie ne facem probleme. Este nevoie desigur de conexiuni în țările respective, conexiuni care se fac din România inițial și din țările țintă ulterior. Revenind la decizia de a deveni internaționali, trebuie concepem afacerea încă de la început în așa fel încât fie internațională. Există situații în care în fiecare țară trebuie ne adresăm clienților în limba lor locală și după obiceiurile lor locale, tot așa cum există țări în care limba engleză va fi suficientă. Pe de altă parte, sfatul nostru este validați modelul de afaceri în România, pentru mai apoi îl validați rând pe rând în alte țări. O extindere în mai multe țări deodată cu culturi diverse și obiceiuri specifice poate fi păguboasă. Reținem deci câteva direcții de acțiune: afacerea fie croită pentru a fi internațională încă de la început, fie validată mai întâi în România, extinderea fie făcută în țări în care cererea este cu adevărat mare sau piață este foarte evoluată și nu in ultimul rând, căutăm niște conexiuni reale și serioase înainte abordăm alte piețe. și in România și in alte piețe seriozitatea și onestitatea sunt considerate a fi foarte importante.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *