mindmap-2123973_1920

Un profesor de la Harvard, Leonard Berry, ne îndeamnă ne comportăm într-un mod care ar putea părea contradictoriu. În cartea lui, „Numai paranoicii supraviețuiesc”, el spune: „În momentul în care am succes în afaceri, cei din jurul meu vor și ei o bucățică. Apoi încă o bucățică și încă o bucățică, până ce nu mai rămâne nimic din succesul meu”. Berry definește o lege nescrisă: companiile care au succes pe termen lung sunt cele paranoice în legătură cu felul în care sunt mai bune decât competiția lor. Desigur, fiecare începe cu o idee, însă în timp inovația inițială se maturizează și devine banală atunci când toată lumea o replică. Mai mult, fiecare încearcă fie mai bun decât concurența și în consecință, inovează la rândul lui. Un avantaj inițial nu poate fi solid decât în măsura în care este consolidat continuu. Fiecare afacere își exploatează avantajul pe termen scurt atât timp cât randamentul obținut este încă convenabil însă mai devreme sau mai târziu, randamentele scad sub medie și atunci poate fi prea târziu reiei procesul de inovație. Exemplul cel mai elocvent este Nokia, care a subestimat viteza cu care s-au dezvoltat telefoanele inteligente. Rămasă în urmă, a trebuit se reinventeze, însă nu a mai revenit pe prima poziție, acolo unde ajunsese, exploatând o excelență operațională de invidiat. Există desigur un avantaj în a fi primul. Obții spațiul necesar unui pas strategic suplimentar. Dacă îți faci o religie din inovație permanentă și dacă nimerești atributele noi ale produsului sau serviciului nou, este foarte greu fi prins din urmă. Poziția de leader pe o piață anume îți aduce un avantaj decisiv: îți poți permite fii mai bun decât ține însăți. Concurezi intern, cu puterea ta de inovație. Atâta timp cât ai resurse de creativitate, atâta timp cât ești dispus transformi experiență dobândită în timp în produse noi, succesul tău este asigurat. Mai trebuie fii atent la ritmul de dezvoltare al consumatorilor și la felul în care obiceiurile de consum evoluează. Dacă rămâi în urmă poți pierde cursa, iar dacă accelerezi prea mult peste puterea de asimilare a pieței, produsul tău se invecheste până când poate fi asimilat de către consumatori. Din nou, concurență poate apară la timp cu un produs mai bine adaptat decât al tău. Oricum, este o greșeală consieri dacă ai muncit mult la modelul tău de afaceri, nimeni nu este dispus îl copieze. Trebuie fii vigilent și exigent cu ține însuți. Am discutat mult de produse și servicii, însă inovația poate constea în lucruri mult mai elementare: felul în care îți recrutezi talentele și felul în care îți motivezi oamenii, lanțul de aprovizionare sau lanțul de distribuție, managementul stocurilor sau al livrărilor, toate acestea se pot transforma în avantaje față de concurență. În concluzie: trebuie mobilizezi continuu toate resursele disponibile de inovație. Poziția de Chief Innovation Officer este deja consacrată, însă într-o firma îndeajuns de mică, chiar întreprinzătorul trebuie facă munca. El înțelege cel mai bine dinamica pieței, el simte cel mai bine momentul oportun pentru ca o noutate fie lansată în piață. La urmă urmei, se pare  ăsta este secretul: capacitatea întreprinzătorului de a înțelege piața. Un Business IQ mare ne apropie de succes, chiar dacă nu îl garantează.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *