businesswoman-2822601_1920

A masura este echivalent cu a ști. Nu vom ști niciodată ceea ce nu masurăm, sau altfel spus: what you measure is what you get. Fiecare activitate care are loc în cadrul unei afaceri poate fi măsurată. Unele se măsoară în numar de ore, altele se măsoară în numar de bucați. Unele se măsoară în număr de oameni implicați iar altele se măsoară în ore lucrate. Absolut toate activitățile sunt eficiente sau sunt mai puțin eficiente. Fiecare dintre ele are asociat un efort depus și un efect aferent acestui efort. Cel mai simplu exemplu este cel al vânzărilor. Vânzările se măsoară cel mai adesea în bani. Nu este greșit dar putem fi mult mai preciși decât atât. Putem măsura categoriile de vânzări: vânzări en-gros, vânzări retail, vânzări cash și vânzări la termen. Dacă ne pasă de volum, de numărul bucaților vândute, atunci vom măsura vânzările în funcție de numărul bucaților din fiecare categorie. Vindem de multe ori atât produse scumpe cât și produse ieftine. Nu este folositor să știm câte produse am vândut din fiecare categorie? Pentru a stabili o strategie de vânzări, va trebui să știm ce să încurajăm și în ce direcție să investim. Pentru aceasta vom avea nevoie în afară de vânzări, de costul acestora. Uneori ne este de ajuns costul total al producției vândute într-o luna însa de cele mai multe ori avem nevoie de costul fiecărei categorii de produse. De ce? Pentru a calcula profitabilitatea pe produs. Știm că de multe ori produsele sunt vândute strategic însă în afară de asta nu ne strică să știm ce castigăm și ce pierdem din fiecare tranzacție. Am lucrat într-o afacere care nu masura decat rezultatul final. La sfârșitul lunii, aduna vânzările tuturor diviziilor, calcula costul asociat vânzărilor totale și rezulta un anume profit. Sau uneori chiar pierdere. Cel de la financiar spunea că el își face treaba, atâta timp cât informațiile lui sunt exacte. Însă la nivelul fiecărei unități, se vindeau mai mult de zece produse. Cele care se vindeau în volume mari aduceau un profit foarte mic în timp ce cele profitabile  se vindeau în proporție mică. Strategic, proporțiile puteau fi inversate și profitul putea fi mult mai mare. Dar cum am fi putut să aflăm asta dacă nu am fi măsurat profitabilitatea fiecărui produs în parte? Cum am fi putut să calculăm profitabilitatea fiecăruia din cele zece produse, dacă nu am fi alocat corect costurile? Inițial ne-am înșelat la alocare și am facut-o eronat. Am obținut informații false în baza cărora am fi luat decizii greșite.  Iată cum fară a măsura vânzările și costurile în amănunt, o afacere a pierdut inițial bani pentru ca mai apoi să caștige. De multe ori, drumul de la pierdere la profit poate fi influențat total de felul în care măsori. În altă ordine de idei, de unde să știu în ce trebuie să investesc pentru viitor dacă nu știu căt sunt de profitabile activitățile de astăzi? Cum aleg investiția? În funcție de intuiție? Uneori și intuiția este bună însa de cele mai multe ori, deciziile sunt supuse greșelii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *