hand-2722098_1920

Valoarea unei afaceri poate fi dată de anumiți indicatori în funcție de timpul acesteia și de ce este important pentru fiecare. Pot îmi evaluez afacerea singur, sau am nevoie de ajutor? Orice întreprinzător are o idee despre cât crede valorează afacerea proprie. De obicei acest lucru este de interes prin prisma interesului altora în businessul meu. Dacă vreau dezvolt și cedez o parte a afacerii altui partener, va trebui o fac la o anumită valoarea. Desigur, investitorul respectiv își va face propria impresie însă și eu va trebui știu ce cer, în mod rezonabil. Vorbim despre două scenarii diferite: atunci când afacerea face profit și atunci când afacerea nu face profit dar are o capacitate de generare a unui număr mare de clienți. În primul caz, evaluarea se face mai simplu. Indiferent de tehnologia stocată în spatele modelului de afaceri și indiferent de potențialul acesteia de a genera volume mari de vânzări în viitor, se multiplică un indicator al profitului cu o anumită cifra. Această cifră ține cont de multiplicatorul tranzacțiilor similare din piață și de multe alte elemente: echipa, determinarea întreprinzătorului de a continuă afacerea și de a înregistra succes, potențialul afacerii de a face economii de scală în viitor și de a genera profituri superioare. În orice caz, se folosește fie valoarea activului net, fie EBITDA. În cazul în care firma nu generează profit, devine ceva mai complicat. Este nevoie de un investitor specializat în companii inovative, care vadă potențialul real al afacerii respective. Oricum, orice evaluare de aceste fel reprezintă o loterie atât din partea investitorului cât și din partea întreprinzătorului inițial însă se evaluaează eforturile făcute până în momentul de față și angajamentul viitor al echipei. De obicei trebuie se întrezărească un viitor previzibil, chiar dacă nu am ajuns încă acolo. Dincolo de estimarea subiectivă a fiecărui proprietar de afacere credem este nevoie și de o estimare a pieței. Poate nu ar strică în momentul în care ne gândim la o eventuală atragere a unui investitor, abordăm un incubator sau un accelerator de afaceri care ne poate da o idee despre valoarea potențială a afacerii. Se spune o afacere inovativă care face profit este un eșec în sine. Nu fi atât de sigur dar dau totuși dreptate celor care se pricep și completez: este adevărat atâta timp cât crește sau are potențial de creștere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *