industry-2496192_1920

Concurență există în toate domeniile. Chiar și acolo unde credem suntem singuri, există produse care satisfac direct sau indirect nevoile clienților noștri potențiali. Pentru a putea concura în cunoștință de cauza, trebuie cunoaștem cât mai mult posibil acești actori. Pentru a ști unde ne uităm, vom cauta mai întâi produse care completează nevoia ce încercăm o satisfacem. Este vorba despre șamponul combinat cu balsam, 2 în 1. Prin această combinație, competitorul meu economisește timpul consumatorului în așa fel încât cei grăbiți preferă produsul lor față de produsele mele individuale. Un alt exemplu îl constituie iaurturile cu cereale sau cele cu fructe. Adaugă o nouă dimensiune concurenței și capătă o poziție mai complexă decât cei ce vând produse simple. Trecând în zona produselor digitale, voi prefera întotdeauna o afacere care îmi oferă un serviciu gratuit de care am nevoie, alături de produsul principal. Toate aceste adăugiri poartă numele de complemente și îmbogățesc tabloul concurențial. Alături de aceste complemente, apar și produsele sau serviciile legate de cele principale. Merele sunt din aceeași categorie cu perele și portocalele. Face sens în oferta introduc alături de un soft de căutare muzică și unul de căutare filme. În felul acesta, oferta mea este mai atractivă decât a celorlalți. Pare o situație banală, dar cei care promovează atât suplimente cât și complemente concurează mai bine decât cei care nu o fac. Nu ne rămâne decât procedăm la fel ei. În felul acesta au apărut afacerile diversificate, cu așa numitele „related business”. Așa au apărut super-marketurile și magazinele fizice sau on-line care vând mărfuri din aceeași categorie și mărfuri cu legături directe în raioane specializate. Ce putem face? Fie ne specializăm și adăugăm în oferta noastră numai produsele legate strict de domeniul de nostru de afaceri, fie devenim generaliști și ne specializăm de exemplu în felul în care livrăm produsele și serviciile. Mai rămâne adăugăm cu creativitate, produse similare sau complementare care ne facă jucăm pe același teren. Concurența este complexă și chiar dacă nu replicam mișcările celorlalți, este bine știm există.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *