city-3317490_1920

Când spunem „afacere inovativă” numim o afacere în care în principiu se inovează. Este acest lucru de la sine înțeles? Sau mai bine spus, doar dorim inovam? Credem de la dorința la execuție este un drum destul de complicat. Începem afacerea. Avem o idee „disruptiva”. Credem ideea noastră ni se potrivește nouă în primul rând. Rareori începem o afacere fără ne gândim în primul rând la noi. Ceilalți care nu ne seamănă sunt undeva acolo și ne vine mult mai ușor ne gândim la propriile nevoi. Este primul punct în care ne oprim. Oare nevoile noastre sunt reprezentative pentru ceilalți? Cât de mare este segmentul care are aceleași nevoi cu noi? Este o întrebare pe care trebuie ne-o punem încă de la început și la care trebuie răspundem cu obiectivitate. Este simplu de zis ne vom gândi la asta mai târziu, însă mai târziu poate fi prea târziu. Insistăm asupra acestui lucru: inovația nu ne este adresată nouă, îi este adresată pieței. Va trebui delimităm piață și inovam în interiorul spațiului delimitat. În al doilea rând avem nevoie de experiență. Dacă această ne lipsește trebuie o înlocuim cu „research”. Research-ul nu o înlocuiește deplin dar este un surogat acceptabil. O dată depășită faza ideii, putem spune începem ne purtăm și cum am inova. Pentru inovația vine și din inteligență celui care inovează, fără îndoială, însă în mare parte este un proces. Dacă îl urmezi, ai șanse îl duci la bun sfârșit. Acest proces începe fără îndoială cu ideea. Ideea trebuie fie simplă, sau cea cu care plecăm la drum va trebui simplificată la maxim. În ce fel? În așa fel încât fie percepută direct de către consumatorul ei. Fără decodificări, fără descifrari suplimentare. Ideea trebuie fie cuplată natural cu nevoia. Soluția trebuie fie cuplată natural cu problema. Pentru asta este nevoie de niște reguli. Regulile ar putea fi: ideea fie simplă și proiectată împreună cu piață. Sau: ideea trebuie se cupleze cu o nevoie reală a pieței. Orice regulă de acest gen face procesul de gândire mult mai structurat. Și asta ajută. Reduce timpul necesar. Apoi, ideea trebuie poată fi pusă în practică într-o perioada de timp rezonabilă. Perioada de timp va trebui coincidă și cu resursele disponibile la început, altfel ne vom trezi pe la mijlocul procesului fără bani și cu produsul dezvoltat pe jumătate. Întotdeauna, produsul trebuie apară cât mai repede, chiar dacă marea majoritate a proceselor sunt manuale. Automatizarile pot urmeze. Oricum nu vom avea zeci de mii de clienți din prima clipă pentru a nu putea face față. Perioada de test este utilă pentru a adună noi informații despre piață înainte de a finaliza dezvoltarea.  Apoi, după rafinarea finală a produsului, lansăm inovația finală și îmbunătățim produsul inițial. În mare cam așa arată procesul de inovație. Cum îl putem stimula? Construind mecanismul și aliniind resursele la această structura. Pare greu? Ușor? Oricum ar părea, acesta este drumul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *