chess-3012481_1920

Mentoratul tradițional se apropie de sfârșit. Ceea ce vine se numește epoca digitală. În această epoca, cuvântul de ordine este sharing ecomomy. Se manifestă aceasta și la nivelul afacerilor? Se pare că da. Din ce în ce mai mult, afacerile se înscriu în acest trend. Asta nu înseamna ca strategia dispare. Ci înseamna ca îmbraca alte forme. Sub altă aparența, strategia rămâne la baza afacerilor. Chiar dacă nu mai arată la fel ca pe vremuri, acestea se pliază pe nevoile în continua schimbare ale publicului. Tinerii sunt segmentul favorit, însa toate vârstele sunt atrase de digital. Care este sensul acestor afaceri? Să fie numai atracția către nou? Să fie un moft al tinerei generații? Sau este vorba de felul în care întreprinzătorii rezolva problemele clienților? Întreprinzătorii se schimbă. Ei sunt mult mai „colaborativi”. Lucrează în rețele, iar uneori este și greu să definești cine este la cârma cui. Competențele sunt baza însușirilor definitorii, iar toate resursele fac parte din sharing economy. Până acum ceva timp, cărțile de teorie se adresau companiilor mari, felului în care acestea, având la dispoziție toate resursele disponibile creeau valoare pentru piață. Acum noi vorbim despre afaceri inovative, despre dinamica unei economii care se schimbă văzând cu ochii. În lume există competențe operaționale. Există și competențe comerciale, și toate acestea sunt de închiriat. Sigur că specializarea reprezintă un avantaj, dar chiar și aceste competențe sunt oarecum specializate. De la crearea unui landing page, la crearea unui site complet și până la inginerii care dezvoltă arhitectura software, totul există și poate fi contractat pentru sume acceptabile. Importantă este ideea și mai importantă este expertiza în domeniul nevoilor pieței. Aceste resurse sunt de obicei folosite pentru folosul propriu. Toate celelalte sunt „marfuri” customizabile. Inovația a devenit competența numărul unu a lumii noastre. Inovația și legătura ei stransă cu piața, cu nevoile existente sau necunoscute înca. Se spune că există oameni întreprinzători și oameni care nu au simțul afacerilor. Credem ca această împarțire este învechită. Oricine poate încercă să creeze valoare. Se pare că întreprinzătorul ideal trebuie să aibă o vârsta cuprinsă în intervalul 35-45. Credem însă că orice vârstă este potrivită pentru a inova iar cei descriși de research-ul pomenit mai sus pot să acompanieze puterea creativă a tinerilor. Așadar, în principiu toate activitățile și funcțiunile trebuie să facă parte din afacere. Asta nu înseamnă însa ca nu pot fi închiriate de la cei care le fac deja mai bine. Sharing economy este valabilă în toate privințele. Ea va aduce economii extraordinare unei lumi a afacerilor care explodează pe baza inovației. Să ne punem centurile de siguranță. Viteza va crește și va deveni amețitoare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *