Pie Chart, Circle Graph, 95%

A venit timpul să aflăm cum folosim în mod sistematic indicatorii financiari, pentru a analiza performanța financiară. Aceasta este folosită pe larg de către antreprenori, manageri, creditori si investitori. La bază este vorba despre un proces elementar care implică nu mai mult decât a compara indicatorii unui număr de companii cu niște referințe privind performanța. Folosită cu atenție și imaginație, această tehnică poate să descopere multe lucruri referitoare la o afacere. Dar sunt totuși câteva lucruri importante pe care trebuie să le avem în minte în legătură cu indicatorii. In primul rând, un indicator este în mod simplu, raportul a două numere, deci este nerezonabil să ne așteptăm ca o socoteală mecanică să rezulte in descoperiri importante despre ceva atât de complex, ca o companie inovativă. Cel mai bine este să ne gândim la indicatori ca la niște indicii, într-o poveste cu detectivi. Un indicator sau mai mulți ne-ar putea induce în eroare, dar combinați cu cunoștințe despre managementul firmei si circumstanțele lui, analiza indicatorilor ne-ar putea spune o poveste revelatoare. Al doilea lucru important, este că un indicator nu are o singură valoare corectă. La fel ca în povestea celor trei ursuleți, un anumit indicator va fi prea mare, prea mic sau exact cum trebuie, în funcție de perspectiva celui care îl analizează și de strategia afacerii respective. Current ratio, definită ca fiind raportul dintre active curente si pasive curente, este unul dintre cazuri. Din perspectiva unui creditor pe termen scurt, un indicator cu o valoare ridicată este un lucru pozitiv, care înseamnă o lichiditate ridicată si o bună capacitate de plată a împrumutului. În același timp, un antreprenor s-ar putea uita la același indicator ca la un semn negativ, sugerând că activele companiei sunt puse la lucru într-un mod prea conservator. Mai mult, dintr-o perspectivă operațională, un indicator curent cu valoare mare poate fi semnul fie a unui management conservator, fie rezultatul natural a unei strategii competitive care acordă credit comercial extins si lucrează cu stocuri importante. În cazul acesta, întrebarea potrivită nu este dacă indicatorul are o valoare mare sau mică, ci daca cumva, strategia aleasă este cea mai bună pentru companie. Deci daca indicatorii nu au valori universal corecte, atunci cum îi interpretăm? Cum decidem dacă afacerea noastră este bolnavă sau este sănătoasă? Există trei abordări, fiecare implicând un alt punct de referință: compară indicatorii cu o regulă generală, comparați-i cu media pe industrie sau fiți atenți și căutați modificările în timp. Dacă comparați indicatorul cu valoarea general acceptată, veți descoperi că este foarte simplu, dar cam asta este tot. Valorile corecte pentru o firmă, depind prea mult de perspectiva celui care analizează și de circumstanțele specifice ale afacerii, pentru ca valoarea general acceptată să fie foarte de ajutor. Singurul lucru care se poate spune despre aceste reguli este ca aparent, peste ani, companiile care au indicatorii apropiați de astfel de referințe tind să dea faliment mai rar decât cele care nu o fac. In al doilea rând, dacă comparăm indicatorii unei companii cu cei ai industriei, putem avea o idee despre comportamentul afacerii noastre fața de concurenți, având tot timpul în minte că specificitatea afacerii noastre poate foarte bine să justifice deviații de la normele industriei. De asemenea, nu este nici o garanție ca industria ca un tot știe ce face.  Cel mai folositor mod de a evalua indicatorii financiari, implică analiza trendului. Calculați indicatorii unei companii pentru mai multe perioade de timp si observați cum se modifică în timp. Analiza trendului, înlătură nevoia unei comparații între companii sau cu industria, permițând celui care analizează să tragă concluzii ferme despre sănătatea financiară a afacerii si variația acesteia în timp. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *