Smiling thinkers

Investitorii in firme inovative sunt extrem de specifici. Este ușor de ghicit ce așteaptă de la o firmă pentru a investi, dar în același timp, așteptările lor sunt atât de subiective încât rareori putem trage vreo concluzie preliminară. O să o luăm la rând, prin excludere. În primă instanță, ideea este importantă. Să fie ușor de înțeles, scalabilă si în pas cu vremurile. Apoi, este nevoie de o echipă multidisciplinară care să combine competențele necesare afacerii în cauză. Echipa trebuie să fie tânără si creativă pe de o parte și matură pe de altă parte. Trebuie să fie „commited” si să poată să se angajeze în dezvoltarea afacerii cu toate forțele. Dacă ne-am opri aici, ar fi deja greu de asamblat o astfel de trupă. Însă, presupunând că am reușit să trecem de pasul acesta, echipa ar trebui să prezinte o strategie închegată, care chiar dacă ar eșua, ar avea măcar șanse de reușită, datorită calității ei. Apoi investitorii s-ar uita la modelul de afaceri, la value-chain. Acesta ar trebui pe de o parte să reducă costurile prin inovație, și pe de altă parte ar trebui să scurteze lanțul de distribuție al valorii. În felul acesta, afacerea ar fi neconvenționala, calitate pe care investitorii o caută mereu. Nu în ultimul timp, investitorii s-ar uita la partea financiară. Nu este important ca o afacere să facă profit. Ce este important însă, este să aibă potențial. În lipsa profitului, creșterea numărului de clienți este decisivă. Atâta timp cât creșterea este continuă, nu este nevoie nici de profit si nici de capacitate de rambursare. Desigur, așa cum este acreditată ideea, chiar ea –ideea – este extrem de importantă. Însă idei sunt multe. De ce nu s-ar face concursuri de idei bune mai degrabă decât concursuri de afaceri? Deși ideea inovatoare este extrem de importantă, ea trebuie să fie extrem de închegată. Ideea trebuie să aibă un glue, care să prindă la un loc toți participanții. Dacă in cazul achizițiilor convenționale, investitorii caută afaceri cărora să le poată adăuga valoare, în cazul afacerilor inovative, investitorii s-ar bucura de o afacere impecabilă care cu capitalul necesar dezvoltării ar putea să performeze exponențial, însă la un nivel mult mai mare. Secretul evaluării unei afaceri de acest gen, este raportul dintre potențialul de creștere al valorii si cel de creștere al vânzărilor. Scalabilitatea este mereu secretul acestui tip de afaceri. Cu siguranță mai sunt și alte secrete, însă noi pe astea le știm. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *