Cash flow concept.

La nivel general, am definit cash flow-ul destul de riguros, însă la nivel practic, acesta are nevoie de câteva clarificări. Orice noțiune este lipsită sens atâta timp cât nu poate fi folosită de un întreprinzător informat. Sa spunem deci că tehnic, să identificăm – comparând două bilanțuri – principalele surse de cash și utilizări ale acestuia, reprezintă un set de abilități folositoare în primă instanță. Reprezintă de asemenea un bun punct de pornire pentru a înțelege raportul de cash-flow, a treia componentă majoră rapoartelor financiare, alături de raportul de venituri si cheltuieli și bilanț. La ce ne ajută înțelegerea cash-ului din firmă? Cash-ul hrănește afacerea în primă instanță. Este asemenea sistemului circulator al omului, responsabil cu hrana tuturor activităților. Degeaba programăm în mod strategic un plan de acțiune. Dacă nu avem destul cash pentru a-l hrăni, eșuăm în implementarea lui. Vestea bună este că cash-ul nu este o axiomă. El poate fi eficientizat, dar numai atunci când îl înțelegem. Am mai spus ca la nivelul afacerilor inovative, antreprenorul trebuie să joace și rolul de CFO, de director financiar. Cu ajutorul instrumentelor noastre, creăm această punte extrem de importantă. Revenind la raportul de cash-flow, acesta nu este decât o rearanjare și o explicație mai amănunțită a felului în care am generat sau am consumat cash în timp. Raportul împarte evoluția cash-ului în trei categorii: operațional, finanțare și investiții. Dintre cele trei categorii, cash-ul operațional ne interesează cel mai mult, restul fiind doar modificări incidentale. La început, începem cu profitul net ca și rezultat final al tranzacțiilor și adăugăm toate componentele non-cash – cum ar fi amortizarea – recunoscând că acestea nu au provocat nici o teșire reală de cash. Adăugăm apoi profitului net, toate schimbările din activitatea curentă, recunoscând de asemenea că unele vânzări nu au generat cash pentru simplul motiv că clienții nu au plătit încă, în timp ce unele cheltuieli nu au consumat cash-ul disponibil, pentru ca firma nu a plătit încă. Procedăm la fel cu modificarea stocurilor, pentru care este posibil să fi plătit sau nu, dând la o parte pe cele pentru care nu am plătit încă. Dacă antreprenorii vor face un mic efort să înțeleagă cele de mai sus, putem spune că am făcut un mare pas înainte și că vom înțelege de acum felul în care separăm la nivelul afacerii tranzacțiile cash de cele non-cash. Mai rămâne o întrebare importantă pe care aș vrea să o lămurim: ce înseamnă de fapt cash-flow? Care variantă – pentru că există mai multe – este mai folositoare? Atâtea definiții conflictuale ale cash flow-ului există astăzi, încât aproape și-a pierdut însemnătatea. La nivel elementar, cash-flow-ul este simplu: este mișcarea banilor în și din contul de cash, într-o anume perioadă de timp. Problema apare atunci când vrem sâ fim mai exacți. Descriem pe scurt în continuare cele patru forme comune de cash flow pe care le veți putea întâlni.

Net cash flow = Profit net – Modificari noncash

Aceste net cash flow este folosit pentru a măsura cash-ul generat de business, distinct de venituri – o inițiativă lăudabilă. Problema cu această definiție este că nu evidențiază modificările provenite din activitatea curentă, amestecându-le cu finanțarea îi cu investițiile. În așa fel încât apare o altă formă de cash-flow, mai potrivită și mai detaliată:

Cash flow provenit din operațiuni = Net cash flow – schimbări în active și pasive curente

A treia măsură și mai inclusivă decât aceasta, este următoarea:

Free cash flow = Cash-ul total disponibil pentru a fi distribuit acționarilor și creditorilor, după finanțarea tuturor investițiilor.

Free cash flow extinde cash-ul din operațiuni, recunoscând că o parte din cash-ul generat de business trebuie reinvestit înapoi, sub forma CAPEX (capital expenditures = investiții) pentru a sprijini creșterea. Lăsând deoparte câteva detalii tehnice, free cash-flow este de fapt cash-flow din operațiuni din care se scade cash-ul alocat investițiilor. Această componentă după cum vom vedea este extrem de importantă în cazul evaluării afacerii. Se poate spune într-adevăr că felul în care o afacere creează valoare pentru proprietari este creșterea free cash-flow-ului. Ultima variantă de cash-flow folosită din când în când – mai mult de către specialiști – este Discounted cash-flow. În cazul evaluării investițiilor, această masură recunoaște valoarea în timp a banilor. O suma de bani pe care credem că o vom încasa peste cinci ani, nu este identică cu aceiași sumă încasată astăzi. Ea trebuie discountată cu o rată de referință, care poate fi costul capitalului, dobânda bancară sau inflația. Dacă vi se pare complicat, ignorați ultima parte a acestui „advice”. Prima parte este suficientă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *