pentagon-190111_1920

În afacerile tradiționale există o vorbă: capitalul este suma cea mai mică pe care asociații o pot investi într-o afacere în așa fel încât să mai poată obține credit. În lumea start-up-urilor, această vorbă este numai o speranță pentru un viitor lipsit de griji. Vorbim despre un start-up de parcă nu s-ar maturiza vreodată și adevărul este că puține afaceri ajung să se maturizeze și să rămână sub controlul nostru. Lăsăm așadar viitorul în grija altora și ne întoarcem la start-up-urile noastre. Să alegem instrumentele financiare potrivite poate părea un proces simplu, însă ne place să credem că este un proces în doi pași: primul pas este să decidem cât capital avem nevoie să atragem din exterior. De obicei acesta este un rezultat direct al bugetării și forecast-ului financiar. Antreprenorul estimează creșterea vânzărilor, nevoia de investiții și banii disponibili în acel moment în firmă. Toate nevoile monetare rezultate trebuie aduse din exterior. De cele mai multe ori însă, acesta este numai începutul exercițiului. Urmează o analiză atentă a pieței și a posibilității firmei de a atrage acea sumă de bani. Daca antreprenorul nu crede că poate atrage suma respectivă, este inițiată o modificare a planurilor în așa fel încât necesarul să fie adus între limitele posibilului. O data ce suma de bani care trebuie ridicată a fost determinată, al doilea pas este să selectăm ce vrem să facem. Să ne împrumutăm? Sau să mărim capitalul? Presupunând prin absurd că există și varianta împrumutului, alegerea variantei optime va oferi afacerii finanțate banii de care are nevoie, în condiții atractive. Alegerea unei variante greșite, va rezulta în costuri excesive, risc inadecvat sau pur și simplu în inabilitatea de a atrage suficient capital. În acest context este important să ne reamintim că majoritatea companiilor fac bani prin creativitatea cu care cumpără resurse și vând produse, nu visând la moduri creative în care își pot finanța dezvoltarea. Asta înseamnă că focusul pe decizia de finanțare ar trebui să fie legat de sprijinul strategiei de business și ar trebui să avem grijă pentru a nu da nici o șansă cât de mică deraierii acestei strategii. Este mai bine să facem din finanțare cenușăreasa strategiei operaționale, decât sa o punem pe aceasta în pericol în dorința de a avea costuri marginale cât mai mici. Acest lucru este adevărat de obicei pentru companii cu creștere accelerată, unde soluțiile de finanțare agresive sunt extrem de scumpe. Așadar, va trebui să cântărim felul în care ne finanțăm, înainte de a începe să pitch-uim. În al treilea rând, un lucru foarte important este faptul ca deciziile în privința finanțării sunt numai arareori decizii singulare cu care nu mai avem de a face. De fapt, get funding într-un moment în timp este numai un eveniment într-o strategie în evoluție. Da, afacerea are nevoie de 200 de mii astăzi, dar va avea nevoie probabil de 150 mii în doi ani ș de o sumă oarecare în anii care vin. Prin urmare, un element important al deciziei de finanțare de astăzi va influența abilitatea companiei să ridice capital în viitor. Deci trebuie să înțelegem că strategia de finanțare a unei companii este legată strâns de scopul competitiv pe termen lung și de felul în care va alege să administreze creșterea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *