500_F_144899901_ZYuhZNYkS06HinyhWUYB4OyLlnNoydDN

În efortul oricărui start-up, există o categorie de clienți mai importanți decât ceilalți. Sunt primii clienți care hotărăsc să aibă încredere necondiționată în propunerea ta și își sacrifică din timpul lor, știind că un start-up nu este un lucru simplu și că nimic nu poate fi stabilizat și finalizat fără a fi mai întâi testat. Mândria nejustificată este în firea noastră omenească și va trebui întotdeauna să facem eforturi pentru a gândi altfel. Suntem mândri de ideea noastră, suntem mândri de felul cum am pus-o în practică și devenim mândri de felul în care primii clienți își prind urechile în ea, fără să apreciem dedicația acestora, fidelitatea lor pe care o primim fără să oferim nimic în schimb, timpul petrecut de primii clienți în lupta cu bug-urile, cu inadvertențele și cu inexactitățile inerente începutului de drum. Acești clienți se numesc early adopters și reprezintă o avuție nemeritată și nesperată a oricărui start-up. Early adopters sunt oameni pozitivi, oameni care investesc cu încredere un produs nou, dincolo de aparența începutului. Ei privesc în viitor și încearcă să își imagineze beneficiile pe care noutatea le-ar putea aduce comunității. Ei speră că antreprenorii sunt la fel ca ei și le vor aprecia pozitiv inițiativa, transformând experiențele lor în experiențe mult mai bune ale celor ce vor urma. În economia activelor de care dispunem în momentul startului, clienții de început de drum sunt la fel de importanți ca și materia primă. Ei sunt decisivi în privința designului final, în privința experienței finale a utilizatorului. Pentru că viața de start-up presupune exact asta: lansarea unui prototip și adaptarea lui conform pieței căreia i se adresează. Poate că în viața noastră de zi cu zi suntem și noi early adopters, însă lăsând acest aspect la o parte, trebuie să judecăm în calitate de beneficiari. Ce trebuie să facem ca și răspuns la feedback-ul primit? În primul rând să îl încurajăm. Bun sau rău, feedback-ul inițial este foarte important. Venit dinspre persoane pe care nu le cunoaștem este cu mult mai valoros decât feedback-ul venit de la prieteni și cunoștințe. Acesta este influențat de dorința de a ajuta cu încurajări și cine ar putea să condamne această atitudine? Trebuie să fim însă realiști și să analizăm cu atenție feedback-urile venite spontan. Dând la o parte extremele foarte bune și foarte rele, va trebui să plonjăm cu adevărat în aprecierile early adopters. Orice instrument prin care părerile lor pot ajunge la fondatori este unul extrem de util. Cu cât feedback-ul ajunge la noi mai ușor, mai simplu, cu atât mai motivați vor fi clienții să îl furnizeze. Early adopters vor să știe că ne sunt folositori, și sunt gata să extindă timpul petrecut în compania produselor noastre pentru a oferi insight-uri și sfaturi provenite din experiența fiecăruia. Datoria noastră este să răspundem rapid și constructiv oricărui tip de mesaj, chiar daca unele seamănă a critici. Nu există nimic mai valoros în lumea feedback-urilor decât o părere critică în legătură cu un aspect pe care îl credeam perfect. Se știe că opiniile critice potențează cunoștințele și asta este exact ceea ce ne dorim. Să le mulțumim deci din suflet clienților early adopters și să le luăm în serios sfaturile. Sunt cele mai bune și sincere pe care le vom primi vreodată.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *