plan

Un Business Plan este un Business Plan și nimic mai mult. Caracteristica comună a tuturor Business Planurilor este aceea că ele trebuie să zugrăvească potențialul de dezvoltare al afacerilor într-o anumită direcție, imprimată de cei care le scriu. Planurile de dezvoltare trebuie să fie însoțite de o viziune simplă, chiar dacă ea pare a fi ambițioasă. Utilizatorii Business Planurilor apreciază mereu un document care le spune ceva, care le aduce o noutate. Vorbind despre simplitate, sunt câteva domenii în care descrierea ar trebui să aibă această caracteristică: în primul rând, ideea. Aceasta trebuie să poată fi descrisă într-o singură frază. Încercările de a lămuri în scris lucruri care nu sunt lămurite mai întâi în mintea celui care le scrie, se termină lamentabil și semnalizează încă de la început eșecul planului respectiv. Definirea ideii trebuie să clarifice natura inovației, care poate fi totală, sau disruptivă. În funcție de natura inovației, tot planul curge mai departe într-o direcție sau alta. Un alt lucru important care va trebui să fie articulat cât mai simplu posibil, este Declarația Strategică. Aceasta va trebui să fie conținută în mod distinct de Business Plan. Declarația strategică trebuie să aibă trei părți: obiectivul strategic, scopul strategic în sensul de „scope” adică zona căreia mă adresez și avantajul competitiv cu sursele sale. Un alt element important se referă la scalabilitatea proiectului. Investitorii vor fi mereu interesați de acest aspect, fiind definitoriu pentru noua economie. Scriu numai câteva fraze despre aceste elemente însă trebuie să știți că pentru a ajunge la noțiunile optime, întreaga construcție va trebui distilată de multe ori, până când cele mai bune idei rămân curate, dezbrăcate de toate învelișurile irelevante. Trebuie să vă mai spun că niciodată nu m-am grăbit să scriu un Business Plan. Am așteptat până când am știut care este agenda cu care merg înainte, pentru ca mai apoi să o pun pe hârtie. Business Planul unei afaceri inovative trebuie să fie mereu deschis. Oricum, ar trebui să lase niște portițe deschise către ajustări ulterioare. Un plan scris în piatră este puțin credibil, pe când un plan construit pe principii este mult mai credibil. Nu avem nevoie de 20 de pagini de povești, ci avem nevoie de atâtea pagini cât să spună povestea concretă a planului. Fără confuzii, incertitudini și bănuieli. Știm că mulți sunt înclinați să dezvolte capitolul  care se referă la produs. Este normal, pentru că la asta ne pricepem. La fel de normal este să dăm un feel investitorului pentru a înțelege că acesta este domeniul nostru de expertiză. Nu exagerați însă. Investitorii sunt mai interesați de cele câteva lucruri importante și totul culminează cu modelul financiar. Cifrele certifică planurile textuale. Ele dovedesc viabilitatea proiectului și dau acea impresie de siguranță relativă. Pentru actorii financiari, cifrele reprezintă uneori singura certitudine. Aceștia pierd foarte puțin timp cu restul planului, așezând centrul de greutate pe previziuni. Aferente acestor previziuni, sunt assumption-urile. Chiar daca acestea se regăsesc in corpul planului, ele trebuie reluate într-un capitol separat, în mod sistematic. Apoi modelarea lor este o chestiune tehnică, fiind bine să arate cât mai profesionist. Nu ne putem prezenta în fața investitorului cu erori de calcul. La sfârșitul documentului, va trebui să sumarizăm toate lucrurile importante pe o pagină. Acea pagină are darul de a face pe oricine să înțeleagă despre ce este planul, fiind triggerul continuării sau nu a lecturii. Despre Business Planul afacerilor inovative ar fi mult de spus. Vom așeza totul într-o aplicație pe care o veți găsi în App Store-ul Human Finance. Până atunci, spor la treabă

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *