Investor analyzing stock market report and financial dashboard with business intelligence (BI), with key performance indicators (KPI).Businessman using smart phone with laptop computer.

Imaginați-vă că rulați în timpul zilei, într-o mașină, pe autostradă. Nimeni nu vă grăbește. Nu aveți o oră de sosire, așa cum nu ați avut o oră de plecare. Aveți de parcurs o distanță mică si oricum, sunt benzinării la tot pasul. Mașina in care rulați nu are ceasuri de bord, pentru că așa ați comandat-o. Nu vreți dureri de cap. Nu vreți să știți cu ce viteză mergeți, cât combustibil aveți, când ar trebui să completați uleiul sau lichidul de răcire. Kilometrajul nu contează, nici pe termen scurt și nici pe termen lung. Poate că tot pentru viitor, ar trebui să vă gândiți la o mașină nouă? Trăiți în prezent, așa că vă interesează prezentul. Este important tot ce se întâmplă in jur, orice se petrece oriunde, însă nimic din ceea ce are legătură cu mașina cu care mergeți in acest moment. Tocmai am zugrăvit viitorul. Un viitor în care managementul financiar va fi externalizat si antreprenorul se va putea bucura de marketing, vânzări, de consumatorii lui in general, fără grija fluxurilor de cash si non-cash care circulă prin afacere. Aceste informații îi vor apărea antreprenorului pe telefonul mobil, fără a avea nevoie de un tablou de bord. Inovăm în această direcție și la un moment dat vom ajunge acolo. Până atunci însă, va trebui sa ne îngrijim de tabloul nostru de bord, chiar dacă nu îl actualizăm decât lunar.. Va trebui sa ne informăm in legătură cu plățile și încasările companiei noastre, indiferent de cât este ea de mică sau de simplă. Ce ar trebui să conțină tabloul de bord? Păi în primul rând, ar trebui să ne dea informații curente. Pentru că nu putem să consumăm mai mult cash decât generăm. In aceste condiții va trebui să ne asigurăm că avem de plătit cu un leu mai puțin decât încasăm. Un indicator care să ne dea această informație ne-ar fi cu adevărat util. O altă informație curentă importantă este cea referitoare la profit sau pierdere. Indiferent că afacerea noastră generează profit sau pierdere, trebuie să știm cât de mare este diferența între venituri si cheltuieli, corectată cu amortizarea – pentru că amortizarea nu ne afectează confortul financiar. A făcut-o o singură dată în momentul achiziției activelor fixe. Așadar, si un indicator privind profitabilitatea ar fi de folos. Pe niște ceasuri mai mici, ar trebui să avem informații care ne interesează pentru a ști încotro mergem și cât de repede ne îndreptăm către acel punct. Lichiditatea si solvabilitatea ar trebui semnalizate oarecum. Direct sau indirect, prin intermediul altor indicatori. Să spunem ca acestea ar fi indicatoarele principale de care ar trebui sa avem grijă zilnic, sau măcar din când în când. Sunt de ajuns aceste patru variabile pentru orice afacere, indiferent de industrie si tip de activitate? Unii antreprenori ar spune ca nu. Poate că ar fi interesant să știm mereu care este cursul de schimb într-o valută anume, sau in toate valutele în cazul în care avem de a face cu schimburi și arbitraje valutare. Poate ca ar fi interesant să cunoaștem evoluția numărului de clienți, dacă această dimensiune a afacerii este importantă, sau de ce nu, să știm încasările zilnice ale companiei. Fiecare afacere are propriile informații cruciale, fără de care nu poate lua deciziile potrivite. Așadar, tabloul de bord ar trebui să existe: în mintea antreprenorului, pe hârtie sau pe telefonul mobil. Oriunde este mai accesibil. Dar să existe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *