Time Twister

Lumea start-up-urilor este din ce în ce mai efervescentă. Din fericire, această parte de lume nu a rămas foarte mult în urmă la capitolul start-up. Numărul inițiativelor pornite de la zero în regiunea noastră, este proporțional mult mai mare decât în țările dezvoltate, dacă îl raportăm la numărul total de inițiative private. Problema noastră însă este inadecvarea antreprenorilor la condițiile de piață. Școala noastră de inginerie sau de software pregătește specialiști de produs, în timp ce școala americană educă specialiști pregătiți pentru business. Aceasta este marea diferența, marele handicap pe care noi trebuie să îl surmontăm. Desigur, școala este deosebit de importantă, însă mult mai importantă este experiența. Începem deci cu ceea ce putem potența mai ușor, anume capacitatea antreprenorilor de a se pregăti din mers. Lăsând problemele noastre deoparte însă, care este adevărul larg acceptat la nivelul liderilor de opinie, al influencer-ilor în privința factorilor care determină succesul? Clasamentul statisticii americane arată astfel: Timing, Team & Execution, Idea, Business Model și ultimul dar nu și cel din urma: Funding. Așadar, statistica așează pe primul loc Timingul. Nu este o surpriză, în condițiile în care la nivelul întregii economii, indiferent de tipul și dimensiunea afacerii, Harvard University a concluzionat după un research care a durat 30 de ani, exact același lucru. Așadar, toți au observat ca afacerile au avut succes atunci când piața a fost pregătită pentru ele. Nu vreau să fim cârcotași, dar aș mai pune o întrebare suplimentară: ce s-a întâmplat cu ceilalți? De ce au eșuat, atâta timp cât ideile lor au fost bune dar neadaptate vremurilor? De ce nu s-au repliat? De ce nu au lansat produse care să se potrivească pieței din momentul respectiv, pentru ca ceva timp mai târziu să aibă piața pregătită pentru idea măreață? Cred că fără a răspunde la aceste întrebări, concluzia este incompletă. În general, o idee este ori bună, ori proastă. Dacă ideea este bună, chiar dacă piața este nepregătită, ea poate fi administrată în pași mici în așa fel încât să nu se piardă. Ceea ce lipsește este comunicarea coerentă si finanțarea necesară. Ceea ce spunem este că Timingul este evident la suprafața succesului, însă în esența putem vorbi la fel de bine despre Idee, Finanțare sau Model de Afaceri. Despre echipă nu avem ce comenta. Este evident. Execuția ține de educație, de pregătire, la fel ca Modelul de Business. Fundingul este așezat pe bună dreptate pe poziția a cincea, pentru ca accesarea finanțării depinde în totalitate de întrunirea celorlalte condiții. Așadar, am rearanja puțin aceste elemente în funcție de caracteristicile regionale: Educația ar fi pe primul loc. Ea ne ajută să conturăm și să rafinăm ideea, să clădim un model de afaceri adaptat pieței și în cele din urmă să obținem finanțare. Se pare ca americanii consideră educația un „fapt”. Pentru noi, este o luptă. Urmează echipa, ideea, modelul de afaceri și în cele din urmă, finanțarea. Suntem deschiși altor păreri și criticilor constructive, însă astăzi, aceasta este părerea noastră.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *