Businessman trying to balance on ball and seesaw

Vă amintiți statisticile seturilor din meciurile de tenis văzute la TV? V-ați mirat vreodată ca nu întotdeauna cel care conduce la capitolul erori neforțate pierde meciul? Observăm de fapt ca cel care conduce la capitolul erori neforțate, este de obicei lider și la capitolul „winners”. Altfel zis, uneori nu poți câștiga, daca nu greșești mai mult decât celălalt. Așa e în tenis, iar business-ul nu este departe de tenis. Ce vrem să facem mai jos este să adăugăm o colecție de greșeli uzuale, pentru ca „early stage entrepreneurs” sa poată reduce riscurile cât mai mult posibil. Afacerile nu sunt însă o știință, în așa fel încât unele „greșeli” pot avea consecințe pozitive, așa cu „lucrurile bune” pot avea în final consecințe negative. Iată lista, într-o ordine oarecum aleatorie:

Greșeli Strategice

  1. Să nu ai o idee clară, măcar la început.
  2. Sa nu discuți despre ideea ta cu cât mai mulți oameni din domenii diverse
  3. Să acționezi conform tuturor sfaturilor primite, fără discernământ
  4. Să pleci la drum de unul singur, gândindu-te ca așa nu te va întoarce nimeni din drum
  5. Să vrei totul pentru tine, să nu împarți cu cei care aduc valoare
  6. Să asculți și să nu pui nimic în practică
  7. Să nu transformi ideea într-un plan strategic cât de scurt
  8. Să ții totul în minte de frică să nu ți se fure ideea
  9. Să nu modelezi ideea, transformând-o în plan operațional, în cifre
  10. Dacă nu îți planifici acțiunile, nu vei avea ce să măsori: what you measure is what you get
  11. Să nu îți definești clientela în general
  12. Să nu îți definești beach market în special. Acea piață îndeajuns de mare încât să îți poți testa produsul și îndeajuns de mică pentru putea măsura rezultatele
  13. Să nu îți definești obiectivele strategice, pe termen scurt, mediu și lung
  14. Să nu încerci mereu să distilezi avantajul față de competiție
  15. Să nu planifici modelul de afaceri
  16. Să planifici numai obiectivele și până acolo să nu trasezi nici un drum
  17. Toate planurile tale să fie narative, să nu conțină cifre
  18. Să nu îți concepi un action plan în primul an
  19. Să crezi că marketing înseamnă publicitate și nimic mai mult
  20. Să nu ai un marketing plan care să surprindă toate aspectele relevante
  21. Să nu existe alt scop decât banii
  22. Să nu conectezi afacerea într-un fel cu un scop social
  23. Să nu comunici celor care lucrează cu tine scopul tău în afara banilor

Greșeli Operaționale

  1. Să nu ai pe nimeni priceput la operațiuni în echipă
  2. Să pornești la drum fără să înțelegi în ce te bagi
  3. Să crezi că operațiunile sunt numai chestiunile tehnice iar managementul se face după ureche, din talent
  4. Să nu te ții de cuvânt față de clienții interni, externi și furnizori, crezând că toată lumea uită, mai devreme sau mai târziu.
  5. Să acorzi încredere celor care dezvoltă un produs, să nu vorbești cu ei pe parcurs și să te trezești la sfârșit ca nu seamănă cu ce ai vrut să faci
  6. Să nu ții cont de definiția MVP: cel mai simplu produs din care poți să înveți, care îți poate testa probabilitatea principală
  7. Să dezvolți produse prea complicate fără să le testezi în piață feature cu feature
  8. Să concepi un produs exclusiv după preferințele tale, fără să asculți utilizatorii
  9. Să externalizezi prima perioadă de testare a pieței
  10. Să nu te folosești de cât mai mult feedback în mod constructiv
  11. Să nu ameliorezi produsul de câte ori ești sigur că ceva merge rău
  12. Să ameliorezi produsul prea des, fără să testezi cu adevărat features
  13. Să nu creezi un flux simplu cu faze prin care trece produsul sau serviciul, să faci lucrurile după ureche
  14. Să setezi prețul produsului în funcție de costuri
  15. Să nu ai mereu în mine scalabilitatea produsului
  16. Să setezi un model de afaceri complicat, un lanț lung de comunicare cu utilizatorii
  17. Să nu împarți funcțiunile foarte clar. Să îi lași pe toți să facă de toate
  18. Să construiești silozuri care să nu comunice între ele
  19. Activitățile pe care le definești să nu fie în concordanță cu strategia
  20. Să nu urmezi firul roșu sau să nu fii în stare să îl identifici
  21. Să complici lucrurile mai mult decât trebuie
  22. Să nu simplifici totul la maxim

Greșeli privind oamenii

  1. Să angajezi numai cunoștințe pentru că nu ai încredere în alții
  2. Să angajezi numai oameni fără recomandări, pe ale căror competențe să nu te poți baza
  3. Să nu fi autentic cu oamenii care lucrează cu tine
  4. Să ai o atitudine de șef și să aștepți să fii respectat datorită ierarhiei
  5. Să nu îți pese de echipe și de dinamica acestora
  6. Să critici totul tot timpul
  7. Să lauzi mereu pe toată lumea, fără motiv, pentru a fi popular
  8. Să nu dai feedback periodic
  9. Să nu ai un sistem de motivare, indiferent de formă
  10. Să nu ai discuții periodice cu fiecare coleg
  11. Să tolerezi incompetența, frustrându-i pe cei competenți
  12. Să fii nepăsător cu problemele personale ale colegilor

Greșeli financiare

  1. Să nu îți pese de cifre, crezând că ele nu sunt treaba ta
  2. Să nu știi cât îți ajung banii
  3. Să nu controlezi costurile 
  4. Să vrei să faci profit cu orice preț
  5. Să nu îți pese de cash, să nu ai din ce face plăți la termen
  6. Să nu ai un tablou de bord care să îți spună lucruri esențiale
  7. Să cumperi lucruri, atunci când poți să le închiriezi
  8. Să nu folosești indicatori care să-ti vorbească despre eficiența atragerii de clienți
  9. Să folosești numai indicatori care vorbesc despre lucrurile bune
  10. Să folosești numai indicatori care nu îți vorbesc despre lucrurile rele
  11. Să nu te gândești la efectele financiare ale deciziilor operaționale

Greseli de execuție

  1. Să fi reactiv. Să lași greșelile să se propage.
  2. Să fi lent. Să nu reacționezi. Să aștepți.
  3. Să croiești structura după oamenii de care dispui
  4. Să îți fie teamă de greșeli

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *