arrows-2899883_1920

Transparența și fair play sunt valori care sună bine, indiferent de contextul în care sunt folosite. În afaceri însa ele ridică mai multe întrebări: cine este interesat de valori în business? La ce mă ajută păstrarea valorilor la nivelul afacerii? La fel alte valori similare și acestea sunt bune de pus în practică și mai puțin de vorbit despre ele. De fapt, cu cât vorbești mai puțin despre ele cu atât mai mult ești autentic atunci când le pui în practică. Cine este oare interesat de felul în care îți administrezi afacerea? Clienții, furnizorii, investitorii sunt numai câteva categorii. Avem nevoie de încrederea lor pe termen lung. O putem știga altfel decât respectând valori? Probabil că nu. Se pune o altă întrebare: poate o afacere să aibă anumite valori dacă întreprinzătorului îi lipsesc? Se pare că nu, deși o afacere poate fi ceva mai onestă decât un întreprinzător. În principiu însa, cum e turcu și pistolu’. Cei care interacționează cu afacerea noastră nu își exprimă păreri. Businessul este altfel decât întreprinzătorul în sensul că un întreprinzător de calitate poate avea un business complet imoral, datorită stilului democratic și unei naivități în numele cărora acordă încredere necondiționată fiecărui asociat sau angajat. Pe de altă parte, nu poate există un business Human dacă întreprinzătorul are o calitate îndoielnică.  Chiar dacă investitorii nu își  exprimă părerea față de business, nu înseamna că nu au o părere față de business. Articulată sau indusă, părerea se consolidează pe masură ce investitorul întră mai mult în esență. Aceste valori sunt un corolar al principiilor de lucru. Dacă sunt respectate, multe dintre celelalte vor fi respectate automat. Desigur, rămâne întrebarea deschisă: când respectăm ceea ce ne asumăm? Numai în vremuri bune sau și în vremuri tulburi? Din păcate, în vremuri bune toți putem fi eroi. Problemele sunt cele care ne definesc caracterul. Caracterul nostru și pe cel  al afacerii. Este de ajuns  într-o situație dificilă să trădăm sau să înșelăm, pentru ca toată încrederea acumulată în ani să fie pierdută. Din motivul acesta, întreprinzătorii Human sunt deseori izolați de către ceilalți care nu se simt bine în prezența lor. Este un neajuns care nu ar trebui să ne afecteze prea tare în condițiile în care afacerile se fac din ce în ce mai mult respectând principii. Un „om de afaceri” cunoscut obișnuia să spună la fiecare două trei fraze el este un om de cuvânt. Repetă asta până la exasperarea interlocutorilor. Asta a durat până când și-a înșelat dramatic toți colaboratorii apropiați. Scuză lui a fost: ce era să fac? Era vorba despre afacerea mea! În afaceri și politică trebuie fim curve, altfel nu avem sorți de știg! Este contra-principiul pe care încercăm să îl evităm. Cu tot ce avem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *