save-3451075_1920

Concurență este de obicei acerbă. Ne căutăm fără încetare un loc în piață și facem eforturi ne diferențiem. Este prețul un diferențiator? Ar fi cea mai convenabilă strategie. Intuitiv, se pare nu este o mișcare strategică inspirată. Fiecare afacere are o structura de costuri. Inovația constă în a livra funcționalități cât mai utile către piață, folosind un model de business care reducă prețurile asociate. Niciodată însă, scăderea la minim a prețurilor nu va fi o prioritate, decât în cazul în care întreagă strategie este bazată pe prețuri dramatic de mici. Sharing economy ar trebui crească incidența acestor afaceri. Un preț consacrat al pieței ar trebui pur și simplu dispară sub nouă paradigmă digitală. În acest caz, nu vorbim despre scăderea prețurilor ci vorbim despre un nou preț pentru un nou tip de produs, chiar dacă nevoia este astăzi satisfăcută la prețuri mult mai mari. Cred asta este nouă ecuație pe care inovatorii sunt puși o rezolve astăzi. Există o imobilitate strategică care se sprijină pe teorii vechi, scrise pentru epoca trecută. Deși această abordare pare o utopie, credem este o utopie valida. Și credem mai devreme sau mai târziu, cineva o va pune în practică. Până atunci, prețul mic, pentru o categorie de produse sau servicii deja existente în piață, nu reprezintă o soluție. De ce? Pentru în principiu, toți concurenții vor face același lucru. Cu cât piață este mai puțîn sofisticată, cu atât strategiile sunt mai puțîn sofisticate. Și atunci când nu apar alți diferentiatori pe piață, prețul rămâne singură soluție pentru lupta concurențială. Este spre exemplu deșertul strategic către care s-a orientat Uber. Uber a speculat o industrie simplă și prin inovație a ajuns domine o piață extrem de fragmentată, măcinată de reduceri succesive de preț, în lipsa altor argumente concurențiale. Întreagă valoare creată de o industrie sau de un sector se poate reduce. Am spune iese in câștig consumatorul însă asta se ontampla pe termen foarre scurt. Prețurile mici nu pot susțină o strategie bazată pe calitate pentru mult timp. În așa fel încât consumatorii sunt cei care pierd in final. Singurul motiv pentru care strategia bazată pe prețuri mici ar putea funcționeze ar fi afacerile low-cost. Aceste afaceri reduc la minim costurile și se adresează celor care nu au pretenții la calitate. Adresează servicii de baza, pentru care consumatorii nu sunt dispuși plătească decât cel mai mic preț din piață. Este singură șansă ca reducerea prețului funcționeze. Ce facem atunci când concurență reduce prețul? În principiu încercăm ne detașăm de segmentul acela de piață și ne adresăm celor puțin mai pretențioși, adăugând funcționalități produsului. Nu spunem este o soluție ideală, însă este probabil cea mai bună pe care o avem la dispoziție.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *