network-1989138_1920

Băncile sunt un rău necesar. În 2008, la ultima criză majoră care a lovit sistemul, multe dintre deficitele lor de comportament au părut a fi corectate. Zece ani mai târziu însă, băncile au inventat alte trucuri cu ajutorul cărora depășesc obstacolele regulatorilor. Cu toate astea, se zice e rău cu rău dar mai rău fără rău. O fi adevărat? Dacă trebuie interacționez cu ele, cum ar trebui o fac? Atitudinea lor nu este de obicei una de parteneriat, ci mai degrabă – cel puțin în cazul firmelor mici – este o atitudine complet superioară. Considerând însă nu ar fi așa, ce trebuie și cum trebuie le furnizăm? Deși băncile pretind de obicei adaugă valoare afaerilor clienților lor, de cele mai multe ori ducem cu ei o lupta prin care adaptăm ce ne dau ei pentru a folosi așa cum ne trebuie nouă. Mai precis, băncile ne cer descriem felul în care funcționează afacerea noastră, fiind interesați de dinamică modelului nostru de business. În paralel, le prezentăm datele noastre financiare, de obicei pentru mai multe perioade consecutive. Teoretic, datele financiare ar trebui reprezinte oglindă descrierii noastre narative. De multe ori însă, facem greșeală de a prezența mult mai pozitiv afacerea și toată această descriere nu se potrivește deloc cu cifrele. De obicei descriem perioadele precedente mai realist, pentru a exagera perioadele mai actuale și a explică felul în care am nimerit rețeta creșterii vânzărilor. În acest caz, bancherul abandonează ruta descrierii afacerii și se concentrează pe cifre. Sfatul nostru ca foști bancheri este fiți foarte transparenți. Bancherii noștri nu se așteaptă la asta. Ei pleacă cu premisa inițială clienții vor încerca prezinte lucrurile mai roz decât în realitate. Transparență noastră nu face altceva decât îi dezarmeze și  îi facă încerce surprindă realitatea, mai mult decât surprindă lucrurile ascunse printre cifre. Ce știu ei și nu știm noi este cifrele sunt la rândul lor foarte transparente. Ele sunt o garanție a realității, într-o lume care poate fi manipulată în mii de feluri. Chiar și cifrele pot fi manipulate însă este necesară o înțelegere perfectă a dinamicii lor pentru acel „window dressing” pară a fi realitate. Greșeală pe care o facem atunci când încercăm facem ceva non-standard este se vede imediat este non-standard. Iar prima întrebare a bancherului este legată de acel eveniment. Ori explicațiile grăbite și incoerente nu sunt în avantajul nostru. De obicei, pentru a obține o finanțare bancară trebuie arătăm firma este profitabilă. Ori în cazul afacerilor inovative, acest lucru este un „no-go”. Poate ar fi mai bine ca pentru astfel de companii existe soluții de finanțare specializate. Piață acestui tip de afacerei este foarte nouă. De ce nu ar apărea și un sistem nou de finanțare?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *