target-1551522_1920

Înființarea unei firme a devenit în ultimul timp ceva banal. Cel care o face pentru prima dată, are doua variante: o face singur, alegând să treacă toate micile piedici, sau plătește un avocat specializat pentru acest serviciu. Cam ăștia ar fi pașii. Deși pare hazliu, nu poți înființa o firmă dacă nu ști mai întai cum se va numi. De obicei, cineva va trebui să apeleze la registrul comerțului și să rezerve un nume pentru 30 de zile. Trebuie să fiți pregătiți cu mai multe nume, pentru că nu întotdeauna orice nume este disponibil. Există anumite denumiri care se consideră „naționale” pentru care este nevoie de aprobări suplimentare. În aceste caz vă sfătuim să căutați o denumire care să nu presupună nimic suplimentar, urmând să folosiți orice nume doriți ca și titulatură pentru brandul pe care îl construiți. Atunci când doriți înființarea unei firme, va trebui să hotărați și forma juridică a acesteia. Cele mai folosite forme sunt Societatea cu Răspundere Limitată și Societatea pe Acțiuni. Diferențele sunt de ordinul asumării răspunderii – solidare sau prin vot individual – și la capitolul guvernanței corporative. Mai bine zis, dacă avem multe resurse și ne gândim ca vom avea un Consiliu de Administrație între noi ca și acționari și Management, atunci va fi societate pe acțiuni. În cazul afacerilor din domeniul inovației însa, marea majoritate a firmelor vor fi SRL. Există varianta SRL-D(ebutant) dar se pare ca este mai restrictivă si chiar mai scumpă decât SRL, desi nu se plătește CAS – asigurări sociale. Așadar, SRL este forma uzuală de înmatriculare a firmelor din inovație. Dacă am rezervat un nume, voi avea nevoie de un statut. O formă generică se găsește în arhiva de machete utile. Completați acea forma cu cateva lucruri specifice ca: obiect de activitate, numar asociați, felul în care se împart părțile sociale, capitalul social și sediul și aveți un statut pregătit. Obiectul de activitate principal trebuie căutat în nomenclator și va avea un cod CAEN atașat. Alături de obiectul principal de activitate, puteți avea și obiecte secundare de activitate. Sediul social trebuie să fie la adresa unuia dintre asociați sau la o altă adresă a cărui proprietar este dispus să semneze un contract de chirie sau de comodat. Va trebui să hotărâți și forma fiscala a firmei: plătitor de impozit pe profit? Sau microcompanie care va plăti impozit pe venit? Modelul unui contract de comodat îl gasiți în arhiva de machete. Capitalul social minim este de 200 de lei. Aceștia sunt banii pe care asociații îi pot pierde necondiționat dacă firma dă faliment. În realitate, asociații ar pierde toate categoriile de aporturi în caz de faliment. Așa ca sfatul nostru este să aveți un capital social mai consistent dacă oricum va trebui sa cheltuiți niște bani la început. O sumă mai mare indică un anumit grad de seriozitate. Nu este însa neapărat necesar. 200 lei sunt la fel de buni ca orice alta sumă. Aceste documente plus niște declarații ale administratorilor pe proprie raspundere vor trebui autentificate la notar. Urmează deschiderea unui cont de capital social la o bancă. Statutul, dovada de rezervare a numelui si buletinele celor care vor fi administratori și a celorlalți asociați care depun bani ar trebui să fie suficiente. Toate aceste documente de până acum vor trebui depuse la Registrul Comertului de unde în câteva zile vom obține actul de naștere al firmei, Certificatul de Inmatriculare și mențiunile suplimentare care descriu detaliile firmei. Obișnuim să spunem că aștia au fost cei mai simpli pași din istoria unei firme. Urmează o perioadă mai dificilă dar extrem de frumoasă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *