phone-802125_1920

Avantajul competitiv este tratat în sute de cărți. Este probabil cea mai disputată noțiune din teoria afacerii. Este însă și una dintre cele mai importante noțiuni. Cum reușesc mereu fiu mai bun decât ceilalți? Este un efort singular la înființarea firmei? Sau un efort continuu? Această întrebare presupune un răspuns foarte amplu. Vom încerca oferim un răspuns generic pentru apoi fiecare întreprinzător încerce adapteze teoria la practică proprie. Încă din debutul carierei de întreprinzător, fiecare afacere are în sine sămânța unui avantaj față de concurență. O propunere unică către piață, către clienții ei potențiali. Nici o afacere nu poate rezistă prea mult dacă nu satisface o nevoie care există deja sau una care apare o dată cu dezvoltarea tehnologiei, o dată cu evoluția societății și a nevoilor, obiceiurilor de consum. Orice idee trebuie conțină valoare potențială pentru o categorie de consumatori. Iar acea valoare va trebui poată fi identificată de către clienți și accesată în mod cât mai facil. Suntem obișnuiți ne complicăm viețile, fim confuzi, dăm denumiri complicate lucrurilor simple, facem utilizarea produselor și serviciilor noastre complicată și uneori chiar imposibilă. O dată însă ce nimerim rețeta comunicării valorii pe care o creem direct în mintea consumatorilor, totul devine foarte simplu. Putem alege o rețetă consacrată unde nu mai este nevoie decât de o mică inovație a procesului, însă trebuie ne așteptăm ca leaderii acelei piețe reacționeze imediat și ne anuleze avantajul. Acel avantaj competitiv care ne va oferi un start bun, trebuie se bazeze pe creativitate. Trebuie inovăm un model, un produs sau un serviciu care umple un gol pe care îl identificăm. Va trebui măcar un moment în care ne putem trage răsuflarea, fim mai buni decât ceilalți și putem transmite asta clienților potențiali. Pentru bătălia adevărată abia acum începe. Dacă crede cineva imediat după crearea unei afaceri va mai stă vreo clipă relaxat, se înșeală amarnic. Afacerea pe cont propriu înseamnă stress. Tensiune. Probleme de rezolvat. Decizii rapide de luat. Responsabilitate individuală. Și revenind la subiect, se pare cea mai mare responsabilitate individuală este inovația pe termen scurt, mediu și lung. Inovația continuă. În ritm mai mare decât cel al concurenței. Inovația trebuie devină un mod de viață. La fel ca stilul de viață sănătos de care foarte puțini sunt în stare se țină. Avantajul competitiv are o rețeta. Trebuie construiești o baza solidă mai întâi: cu oameni potriviți, resurse potrivite, activități potrivite. Apoi, în funcție de felul în care alegi împărți valoarea existența în piață cu clienții și furnizorii creezi un produs și un preț care poată conduce afacerea ta incipientă la stadiul următor. Mai bun decât concurență se poate traduce in multe feluri: mai de calitate, mai modern, mai elegant, mai simplu sau de ce nu mai ieftin. De fapt, cel mai ieftin din piață. Singurul avantaj care nu se poate susține nici măcar o clipă este prețul. Deci orice ați face, nu concurați pe preț decât dacă inovați un model de business care reducă costurile la maxim. Concurență pe preț cedează cea mai mare parte a valorii consumatorilor însă pe termen foarte scurt, pentru scade imediat calitatea produselor sau a serviciilor ieftine, până la faliment. Cel mai bun exemplu este piață taxiurilor din București. Deci la întrebarea „cum fiu mai bun decât ceilalți?” există un singur răspuns: inovează continuu și asigurăte există nevoie in piață. facem mai mult decât atât, depinde de fiecare dintre noi.

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *