market-839574_1920

Afacerea noastră poate fi condusă intuitiv. Atâta timp cât marjele sunt destul de mari sau atâta timp cât oricum nu facem profit, putem spune felul în care administrăm cash-ul disponibil nu prea contează. Dar indiferent de vârstă afacerii, administrarea cash-ului este deosebit de importantă la fiecare pas. Există o legătură strânsă între felul în care administrăm cash-ul pe termen scurt și bunul mers al afacerii. Mai bine zis, afacerea are două coordonate principale: termenul scurt și termenul lung, tot ceea ce se petrece în interiorul unui an și tot ceea ce depășește un an. Nu vom putea folosim surse, datorii pe care le avem pe termen scurt pentru a investi în active, în bunuri care nu pot fi transformate în cash în interiorul aceluiași an. ne întoarcem puțin înapoi. Felul în care ne aprovizionăm cu bunuri și servicii – materii prime dacă este cazul – și felul în care plătim acești furnizori, va crea la un moment dat un capital de lucru. Surse care nu sunt ale noastre dar care reprezintă un credit gratuit oferit de către afacere. Acești bani îi folosim de regulă fie pentru a acordă la rândul nostru perioade mai lungi de plată clienților noștri, fie constituim stocuri de materii prime sau produse, care ne asigure continuitatea business-ului. Măsură în care folosim banii de la furnizori și propriul cash disponibil pentru a finanța activitatea curentă, creează o nevoie de capital de lucru, așa zisul working capital. Această nevoie de capital de lucru poate fi acoperită prin surse pe termen lung cum ar fi sursele proprii – propriul capital sau un eventual profit al anilor trecuți – sau prin surse pe termen scurt: credite, scontări, avansuri de la clienți. Felul în care finanțăm nevoia de capital de lucru, face afacerea noastră fie mai mult sau mai puțin flexibilă. Rămâne deci analizăm aceste trei componente ale afacerii: furnizorii, clienții și stocurile; și acordăm indicatorii aferenți acestora la sursele pe care le avem disponibile.  Avem indicatori pentru toate aceste componente, care măsoară durata de plată raportată fie la vânzări, fie la costul bunurilor vândute și un indicator care măsoară zilele de stocuri disponibile. Calculând acești indicatori pe mai multe perioade consecutive, îi putem compara și putem observa un trend ascendent sau descendent. Dacă trendul este convenabil sau dacă indicatorii sunt stabili, putem observăm indicatorii fără facem nimic. Dacă trendul este nefavorabil, putem interveni cu decizii de business și ajusta una dintre componente sau chiar pe toate trei. Desigur, piață trebuie ne lase facem asta și atunci va trebui ne corectăm oferta, o îmbunătățim, în așa fel încât piață reacționeze pozitiv la ajustările noastre sau măcar ni le permită.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *