question-mark-1495858_1920

 

Există două momente importante în care facem planuri: momentul conceperii afacerii și momentul unei investiții în dezvoltare. În ambele cazuri, cifrele sunt importante, deși ponderea importanței textului și cifrelor diferă. Vom vorbi aici despre planuri inițiale. Să spunem că suntem în procesul conceperii unei afaceri. Ne așezăm la masă și facem planuri. Evident că acest moment are mai multe etape. Etapa ideii inițiale este discutată cu potențali parteneri. Se formează echipa și se adună sfaturi. Sfaturile se transformă în alte idei, și metamorfoza continuă până când „coconul” este transformat într-un fluture. Cand fluturele este gata să zboare dar nu a fâlfâit încă din aripi, este momentul în care planurile ar trebui puse pe hârtie. Discutăm despre lucruri importante: cum arată piața căreia ne adresăm, cum arată modelul de afaceri proiectat sa creeze valoare și sa o livreze pieței, cum arată produsul sau serviciul pe care îl vom vinde. Toate aceste informații, alături de resursele necesare și felul în care le obținem, ar trebui asezate într-un plan coerent. Acest plan va trebui să cuprindă și felul in care ne asteptăm ca ideea noastră să se perpetueze, să dezvolte piața și în consecință să crească afacerea. Ajungem apoi la cifre. Marea majoritate a planurilor noastre au o corespondență  în vânzări și costuri. Atât vânzârile cât și costurile pot fi de mai multe feluri. Dacă ne referim la vânzări, putem vorbi despre vânzări retail si vânzări en-gros, vânzări directe și vânzări indirecte, prin intermediari, vânzări către clienți finali și vânzări ale unei platforme către alți vânzători finali. Fiecare dintre aceste tipuri de vânzări vor trebui estimate lunar în număr de bucăți sau număr de clienți. Acest număr va fi ulterior inmulțit cu prețul, ținând cont că fiecare țin de vânzare va avea un anume preț. Evident, vânzările vor trebui încasate, în așa fel încât  va trebui să calculăm dimensiunea unui capital de lucru inițial de care avem nevoie ca să pornim afacerea. Ajungem apoi la partea de costuri. În principiu prețul trebuie alcătuit in baza costurilor, în așa fel încât ne așteptăm să avem dimensiunea costurilor directe, calculată. Costurile directe sunt costurile materiilor prime, ale eforturilor de a realiza produse sau de a presta servicii. Tot ce are legatură directa cu ceea ce facem, se numește cost direct. Va exista mereu o polemică în privința definiției, însa este important ca în baza unor principii de lucru agreate, să calculăm costul producției vândute. Deci imediat sub liniile de vânzări aproximate lunar, va trebui să trecem costurile directe, proporțional cu numărul de produse sau servicii vândute. Iată cum am produs astfel coloana vertebrală a planului financiar. La asta se adaugă costurile indirecte, de cele mai multe ori, fixe. Ele sunt costuri pe care indiferent ca vinzi sau nu, le ai in rapoarte. Costurile necesare existenței firmei. Uite așa am construit o previziune a contului de profit si pierderi. Într-un mod destul de rudimentar putem să construim și un prototip al raportului de cash-flow, modelând felul în care credem că vom plati și vom încasa. Avem poate de a face și cu o finanțare, deci o anumită sumă va acoperi deficitul rezultat din operațiunile de bază. Veți apela la ajutorul cuiva. Însă este bine sa faceți inițial planuri cu mâna voastră și să întelegeți dinamica cifrelor. Măcar o dată în viața afacerii voastre.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *