arrows-2167840_1920

Numărul de afaceri în care se poate implica un întreprinzător depinde de capacitatea sa de analiza și sinteză. De capacitatea fiecăruia de a lucra cu mai multe modele de afaceri deodată. Evident, vă este mult mai usor să lucrați cu afaceri asemănatoare. Asta nu este însa o condiție. Sfatul însă este să vă concentrați mai bine pe ceea ce știți. Cu cât aveți mai multă experientă într-un domeniu anume, cu atât va va fi mai ușor să deviați înspre domenii conexe. A cunoaște bine piața și a intui nevoile consumatorilor fără mari eforturi, are un efect pozitiv în potentialul de diversificare. Există afaceri în care un anumit model de business coexista într-un mod natural cu alte modele relaționate. Dacă produsul nostru se adreseaza business-ului și mai mult decât atât, se adresează unei anumite nevoi a business-ului, afacerea noastră se poate alia cu alte afaceri din domenii conexe, în așa fel încât clienții să foloseasca produsele la un loc probabil că singura constrângere legată de diversificare o constituie resursele. Este dificil să lucrezi pe mai multe planuri deodată dacă resursele nu sunt suficiente. Vorbim aici de oameni competenți, dezvoltatori, analiști de business sau alte specializări. Putem să vorbim și despre bani, însă aceștia sunt abundenți de obicei, cu condiția ca afacerile să fie promițătoare și să respecte criteriile investitorilor. Revenim la posibilitatea de a fi implicat în mai multe afaceri deodată, asta teoretic dispersează riscul de a eșua. Cu cât te implici în mai multe afaceri și cu cât acestea sunt mai diferite, riscăm mai puțin să greșim rețeta. Aceasta este numai teorie însă, pentru ca atenția unei persoane este limitată. Nu suntem computere și nu avem procesoare. Însă ne putem concentra la mai multe afaceri din aceeași gamă deodata. Aici este mai relevantă psihologia și mai puțin relevanta teoria. Nu cred că un întreprinzător a fost tentat vreodată să diversifice afacerea întrun domeniu „related” și a refuzat. Cred însa că apar mereu noi oportunități în domenii diferite, însă este greu să te apuci de mai multe lucruri în același timp. O singură afacere implică foarte multă atenție alocată și timp petrecut în preajma ei. Chiar și fondurile de investiții care se bazează pe echipele dedicate fiecărei afaceri se specializează în anumite domenii de expertiza. Cele care nu o fac, caută experți externi însă din nou, asta cred că este mai mult teorie decat practică. Chiar și când vine vorba despre diversificare, pledăm pentru specializare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *