Print

Aceste sfaturi sunt valide pentru cei care au anumite standarde etice. Cei pentru care binele comunitații este la fel de important ca binele propriu. Toti ceilalți, nu ar trebui sa încerce sa le aplice singuri acasă. 

Trecem printr-o perioadă de incertitudine, așa cum ni s-a mai întamplat și alte dăti. Indiferent de cauza incertitudinii, acum există două elemente distinctive: nimeni nu știe cât poate dura și in ce fel se va sfârsi criza pe de o parte și nu tuturor ne va fi la fel de greu, pe de altă parte. Așa ca datoria noastră în calitate de startup este sa facem tot posibilul in doua direcții: să ne păstrăm standardele etice pentru care am muncit o viată – standarde care ne definesc si sa facem tot posibilul pentru a ține mingea in joc, pe de altă parte.

Printre nenumăratele sfaturi pe care le-ati putea primi, ar fi bine sa le urmati pe cele care vin de la persoane care se pricep la ceea ce spun, sau persoane care au dovedit ca știu sa iasa din incurcatură cu o alta ocazie. Din acest ciclu, noi credem ca putem sa va sfătuim vis-a-vis de un lucru extrem de important pe timp de criza: cash-ul. Acesta este unul dintre momentele în care sintagma Cash is King se dovedeste a fi în mod special valabila. Ce este de facut?

  1. Faceți un bilanț ad-hoc al firmei. Treceți pe o hârtie cât aveti in cont, cât cash în caserie sau în buzunar, cât aveți de primit de la clienți și cât aveți de plătit către furnizori. Veți avea un tablou care vă va spune care este cash-ul de care dispuneți, cât aveti de incasat și de la cine, cât aveți de plată si către cine.
  2. Faceți o listă cu cei care ar putea să vă împrumute ca și persoană fizică, sau pe firmă. Adăugați pe cei care ar putea deveni asociați în foarte scurt timp, în condiții rezonabile si prietenești. Excludeți-i pe toți cei ce stau la pândă pentru a lua mult mai mult decât li s-ar cuveni. Listați toate sursele de bani instituționale: bănci, IFN-uri, alt tip de fonduri. Excludeți cămătarii si orice sursă ne-legitimă.
  3. Alegeți domeniile fără de care firma nu ar putea supraviețui. Listați în ordinea importanței fiecare activitate pe care firma o desfăsoară. Alimentați cu cash numai domeniile strategice. Reduceți sau taiați finanțarea domeniilor secundare.
  4. Protejați angajații care au dovedit că sunt atașati cauzei și fără de care firma nu ar mai fi la fel. Faceți un aranjament de plată în care toți vor primi sumele necesare traiului iar diferența o vor primi după trecerea crizei, treptat. Este mai bine decât sa îi dați afară si să regretați peste o lună sau trei. Reduceți costurile fixe. Renegociați chiria si orice alte costuri de acest fel. Renunțați la ceea ce nu veți folosi in urmatoarele luni. Opriți sau încetiniți finanțarea vânzărilor, dacă sunteți în fază de test. Testele pot fi irelevante și pot  genera rezultate îndoielnice.
  5. Reducerea activitații înseamnă reducerea costurilor variabile. În funcție de modul de încasare a vânzărilor, vă veți trezi cu o creștere neașteptată de cash, dacă veți încetini atât cât este nevoie costurile variabile. Acest cash este aur! Nu îl cheltuiți imediat. Asteptați, indiferent de cât de mult vă vor presa creditorii.
  6. Sâ luăm creditorii pe rând: băncile – nu platiți rate si dobânzi decât atunci când devine inevitabil. Băncile sunt pregatite sa va amâne plățile in următoarele luni, cu condiția ca voi să solicitați amânarea. Nu incercați sa fiți buni samariteni. Băncile câstiga bani buni din amânarea ratelor, deși le cresc riscurile asumate. Însa astăzi, acesta este numele jocului.
  7. Furnizorii de utilitați: atenție la aceste facturi. Fiecare are o perioadă de așteptare, de obicei 30 de zile. Vor fi furnizori care vor aștepta câteva luni. Informați-va înainte sa platiți. 
  8. Alți furnizori: încercați sa negociați cu fiecare dintre ei o eșalonare a datoriilor existente, sau a plaților viitoare. Oricine va fi încântat să negocieze decât sa piardă un client. Asigurați-vă că negociați cu cel puțin doi furnizori din aceeași categorie. Este mai sănătos așa.
  9. ANAF va amâna plațile de taxe pe perioade lungi. Nu vă grăbiți să plătiți taxele, chiar dacă vi se oferă un discount. Un leu astăzi poate valora mai mult decât 10 lei peste un an.
  10. Opriti investitiile care vor avea nevoie de finanțare și pentru care nu se întrevăd surse. Orice nu este urgent, va putea fi reluat în viitor. Investiți timp și energie în comunicare. Aceasta nu a facut rău nimănui. Cu cât comunicați mai mult, cu atât mai bine. Nu vă asumați decât riscuri calculate, atât cât vă permiteți. 

Evident ca sfaturile de mai sus pot fi aplicate mai abrupt sau mai lent în funcție de situația fiecăruia. Cu toate acestea, va trebui să prețuim fiecare leu și să îl cheltuim cu zgârcenie. Totul trebuie făcut in contextul protecției angajaților buni, a afacerii de baza si a perspectivelor viitoare. Știm că este greu, dar este de cele mai multe ori necesar. Experții SeedBlink va stau la dispoziție cu sfaturi, în masura în care acestea sunt aplicabile. Rămâneți sănătoși, la minte și trup.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *